onsdag 25 mars 2009

Exempel på "Open"


Härom veckan föreslog jag en profilering för Umeå universitet – att använda förledet "Open" framför så många verksamheter som möjligt: Open Access, Open Source, Open innovation, Open Courseware med mera. Sådan öppenhet skulle vara koherent med det beteende dagens unga människor utvecklar och upplever som självklart via nätet.

Ett exempel på en kurs med en sådan ansats upptäckte jag hos kollegorna i Göteborg. Runt kursen Det sårbara IT-samhället, 15 hp, har kursansvarig Mathias Klang byggt upp en blogg där han skriver om kursaktuella frågor, information kring kursen, gästföreläsare, tankar kring pedagogiskt upplägg, litteratur etc. Dessutom på Facebook.

Ett inspirerande sätt att arbeta med kursinformation, inte sant?

fredag 13 mars 2009

iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors?

Studenter som lyssnar på poddsändningar presterar signifikant bättre än sina kurskamrater som deltog i salsföreläsningen. Detta resultat presenteras av McKinney, Dyck & Luner, State University of New York, Fredonia i en studie som heter ”iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors?” (2009). Studien har fått stor uppmärksamhet på webben. New Scientist hakar på nyheten med rubriken ”iTunes university better than the real thing”. Trots de ganska provokativa rubrikerna, visar det sig att forskningsresultaten inte indikerar att användningen av poddsändningar skulle kunna ersätta några professorer. Det resultatet från studien visar är att studenterna som deltog i undersökningen med hjälp av en ljudinspelning och Power Pointpresentationen kan prestera lika bra eller bättre än de studenter som närvarade vid salsföreläsning. En förutsättning för det högre resultatet i Podcast-gruppen var att studenten var aktiv, gjorde egna anteckningar under lyssningen samt lyssnade på föreläsningen flera gånger. De studenter som inte antecknade medan de lyssnade på poddsändningarna presterade inte bättre än de som deltog i salsföreläsningen. Med andra ord krävdes ett aktivt arbete av de studenter som lyssnade på poddsändningarna för att de skulle prestera bättre än studenterna som närvarade vid salsföreläsningen.

Ambitionen med denna studie var att undersöka om m-learning (mobilt lärande) kunde tillföra några utbildningsmässiga fördelar eller som de själva skriver: ”…åtminstone inte försvårar för de studenter som väljer att ta del av föreläsningen i form av en poddsändning”. Resultatet visar att ljudinspelningen tillsammans med Power Point-bilderna kan utgöra ett bra stöd för studenter som av olika anledningar inte kan närvara vid en föreläsning.

Undersökningen utfördes under kontrollerade förhållanden med ganska små grupper (ca 40 studenter i varje grupp). Innehållet i föreläsningen var en introduktion till Psykologi. Deltagandet resulterade inte i några riktiga universitetspoäng. De bäst presterade i vardera grupp skulle få en värdecheck på iTunes på 15 dollar.

Den faktor som utpekas som avgörande för hur bra studenterna presterade i examinationen var mängden och djupet på de anteckningar studenterna gjorde. I klassrummet gjorde nästan alla studenter anteckningar i sina utdelade Power Points. Men dessa anteckningar var generellt ganska ytliga och korta till formen. Podcast-gruppen hade en större spridning då det gällde att anteckna medan de lyssnade på poddsändningarna, men det som var tydligt var att i den här gruppen fanns studenter som i högre grad gjorde utförliga anteckningar inklusive egna reflektioner. Dessa utförliga anteckningar återfanns hos de studenter som lyssnat igenom föreläsningen flera gånger. En enkel slutledning av detta (min egen) är att inspelade föreläsningar erbjuder en möjlighet att bearbeta innehåller i detalj på ett sätt som är svårt i en traditionell föreläsningssituation.

Författarna avser att framöver utforska användningen av poddsändningar i ”skarpa” kurser under en hel termin för att framför allt studera hur studenterna använder sina poddsändningar i sina studier. Faktorer man vill titta på är hur studenterna antecknar (bearbetar) föreläsningen och hur möjligheten att lyssna igenom föreläsningen flera gånger, samt att de kan lyssna på speciella delar flera gånger påverkar dessa anteckningar.

De avslutar med att poängtera att de är medvetna om att det finns forskning som visar att komplexitet och ämnesområde kan påverka hur effektiv Power Points är utifrån studenternas lärande. Med andra ord kan resultatet vara mer eller mindre relevant beroende på ämnesområde och ämnets komplexitet.

Tidigare studier av användningen av poddsändningar i högre utbildning har ofta undersökt studenters attityder till användningen av poddsändningar och intresserat sig för studenternas attityder, teknik, flexibilitet och mobilitet. Ytters få har försökt mäta vilken effekt poddsändningar har på lärandet. Studierna har ofta fokuserat på poddsändningar som komplement och stöd till studenter som deltagit i salsföreläsningen. Författarna till denna studie hävdar att deras studie är unik i det avseendet att den studerar hur poddsändningar kan hjälpa de studenter som helt missat salsföreläsningen.

Journal Referens: Dani McKinney, Jennifer L. Dyck, Elise S. Luber (2009). iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors? Computers & Education, 52 (3), 617-623 DOI: 10.1016/j.compedu.2008.11.004

torsdag 12 mars 2009

Akademin i romanens format

Romaner som utspelas i universitetsmiljöer tilltalar ofta oss som vistas i dessa miljöer. Och kanske enbart oss – igenkänningsfaktorn är för låg för de som inte vistats vid en universitetsinstitution. Göran Häggs Doktor Elgcrantz eller Faust i Boteå är ju en klassiker i genren – vars handling utspelas på litteraturvetenskapliga institutionen vid Umeå universitet.

I dagarna har jag läst Manuskriptet av norrmannen Henrik Langeland. Författaren har under fyra år själv varit doktorand på litteraturvetenskapliga institutionen vid Oslo universitet och boken handlar om en 53-årig professor vid samma institution och dennes akademiska förehavanden. (Litteraturvetenskap igen; undrar varför?)

Vid ett tillfälle får denne professors prefekt ett formellt klagomål från studentutskottet. Där hävdas att professorns undervisning präglas av bristande pedagogisk förståelse. Därför beslutar prefekten att professorn ska genomgå universitetets pedagogiska fortbildningskurs.

Professorn tror inte sina öron. Han har ju undervisat i mer än tjugo år. Han har svårt att acceptera att sitta ”i en ring på golvet med benen i kors och dilla med rollspel och leksaksbilar och dagisprat för att bli en bättre professor” – som denne professor tolkar en kurs i universitetspedagogik. (Kanske är det en gängse fördom om kurser i universitetspedagogik även i Sverige?)

Nej, han vill naturligtvis hellre i skydd av sin professorstitel fortsätta bedriva sådan undermålig undervisning med en synnerligen diskutabel värdegrund såsom hans undervisning beskrivs i boken.