tisdag 12 april 2011

Distribuerade lärmiljöer

Den 11-13 april gick det årliga evenemanget, SUNETs E-mötarmöte, av stapeln. Platsen denna gång var Luleå och närmare bestämt Luleå tekniska universitet. Det som diskuterades var e-mötestjänsten Adobe Connect, dess nutid och kanske framför allt framtid.

Till sommaren kommer nästa version av Adobe Connect; version 8, då utlovas bl a. bätte ljud- och bildkvalitet. SUNET håller även på att ta fram ett verktyg för skapandet av rum där man kan välja om man vill ha självstädande rum, dvs rummen töms på innehåll när den sista deltagaren lämnar rummet. Vidare kan man också välja rättigheter i förväg för vissa grupper av användare. Detta verktyg kommer att vara tillgängligt i samband med den skarpa övergången till Adobe Connect 8. Redan nu kan ni som vill testa Adobe Connect 8 göra detta på https://connect8.sunet.se. Detta är en testversion och det som sparas kommer inte finnas kvar när den skarpa övergången sker.

Det som kanske mest fångade mitt intresse var Peter Törnlind och hans föredömliga presentation om lärmiljöer för ingenjörer. Peter Törnlind är universitetslektor på avdelningen för inovation och design på Luleå tekniska universitet och forskar inom området distribuerat ingenjörsarbete. LTU har byggt upp en avancerad miljö för kreativt arbete och möjlighet för forskare att studera vad som händer när blivande ingenjörer samarbeter på distans.

Fondmedel och egen finansiering har möjliggjort uppbyggnaden och den totala kostnaden uppgår till ca 40 miljoner kronor. För dessa pengar har man fått en avancerad och teknisk lokal med mängder av användningsområden inom ramen för interaktion och kreativt arbete.

Peter Törnlinds presentetionen avslutades med att auditoriet fick göra ett studiebesök för att ta del av denna miljö som de kallar Design Observatrory.

Här kan ni se presentationen i efterhand: http://webbtv.compodium.se/emeet3/006/

Nedan kan ni se några bilder från detta observatorie.

Detta är Observatoriets "green room" där för- och eftermöten hålls. Ytan fungerar också som ren social yta där man kan koppla upp sig med HD-kvalitet och genomföra mer informella möten på distans eller onsite. Färgplattorna på golvet kan styras efter behag.


Här kan man se ett av de kreativa rummen där studenterna arbetar med sitt ingenjörsarbete. Rummen är flexibla i sin konstruktion och skärmar, kameror och annan teknik är installerade för att lätt kunna flyttas runt och anpassas till olika scenarion.

Medan studenterna jobbar kan forskarna observera studenternas arbete. Inspelningsfunktion i HD-kvalitet finns tillgänglig. Avdelningen för inovation och design samarbetar bl a. med psykologer för att studera gruppdynamik.

En allmänt trevlig tillställning med studiebesöket som höjdpunkt

/Karl Idberger