måndag 17 oktober 2011

Att undervisa på ett främmande språk...

Det är inte helt lätt att undervisa på ett språk som inte är ens modersmål. Som universitetslärare förväntas du kunna undervisa på engelska - och det klarar också de allra flesta universitetslärare av. Det hindrar inte att det kan vara en god idé att utveckla såväl sin språkförmåga som sin interkulturella kompetens!

Vi ordnar två verkstäder på detta tema i höst. Den första, som går av stapeln mellan 13.00 och 16.00 den 15 november, handlar om såväl det positiva i att undervisa på kurser med internationella studenter som en del dilemman i samband med kulturella möten. Kerstin Kolam från Statsvetenskap leder denna verkstad. läs mer här

Den andra, som äger rum mellan 13.15-16.00 den 2 december, handlar dels om att förbättra sin engelska språkförmåga, dels om att utveckla strategier för att kunna undervisa med lämpligt ordval och mer flytande tal. John Baker från Institutionen för språkstudier håller i denna verkstad. Här får man också chansen att innan verkstaden pröva på det interaktiva programmet Voicethread som gör det möjligt att få respons på uttalet! Läs mer här.

Välkommen med din anmälan! (epostadress för anmälan i länkarna ovan)
Maria Wester



fredag 7 oktober 2011

Universitetsläraren i Mumindalen

Universitetsutbildningarna är idag utsatta för ett större förändringstryck än någonsin tidigare. Som lärare skall vi förhålla oss till vikande studentunderlag, nya studentgrupper, förväntningar om utbildning tillgänglig i hela landet (och i Thailand där allt fler studenter tillbringar sin studietid), arbetsgivares behov av kreativ och kunnig arbetskraft och detta på en global utbildningsmarknad som blir allt tuffare.

I den svenska högre utbildningen genomförs idag mängder av spännande och kreativa högskolepedagogiska utvecklingsprojekt. Lärare granskar sin undervisning, rynkar pannan och funderar, läser på, diskuterar och prövar nya saker. Mycket helt i det tysta. Sedan många år tillbaka har vi utvecklat en kultur där vi publicerar vår ämnesforskning medan undervisningsarbetet bara är praktik och till stora delar osynlig.

Lärarnas högskolepedagogiska arbete lever som "det osynliga barnet" tillsammans med Homsan, mumintroll, Filifjonkan och Lilla My (hon/han har vi alla mött på universitetet). I bästa fall finns det en liten bjällra (pedagogisk meritportfölj) som ger oss aningen av att här finns något.

Varför inte börja skriva ner och presentera det du gör i din undervisning för att göra dig synlig. På Umeå universitet erbjuder vi i vinter en kurs som skall stötta lärares skrivande men du kan också anmäla ett konferensbidrag till Sveriges största högskolepedagogiska konferens, Nu2012. Gå in på You Tube och träffa några av de som var på Nu2010. Kom till konferensen och berätta om din högskolepedagogiska verklighet, problem och glädjeämnen.

Gör dig synlig och dela med dig så vi inte bara är hänvisade att sitta och spana över det stora vattnet efter vad hattifnattarna har för sig.

Vi ses i Göteborg "Ninni"

Mona
Föreståndare på UPC

Ps Jag hittade ett perfekt exemplar av Tove Janssons bok "Det osynliga barnet" från 1962 på en loppis förra sommaren.