måndag 30 maj 2011

Kurser och stöd 2011/12


Vår nya kursbroschyr är nu tryckt och har skickats ut till alla institutioner, centrumbildningar samt ansvariga för programutbildningar. Den innehåller beskrivning av de kurser och det stöd som UPC erbjuder under 2011/12 men även intervjuer av lärare samt nyheter inom det högskolepedagogiska området.

Tanken är att en ny kursbroschyr ska komma varje vår, i god tid innan sista ansökningsdag inför höstterminens kurser. Det finns fortfarande några kurser som ges i höst som du kan söka, se vilka det är på följande webbsida: www.upc.umu.se/utbildning/kurser.

Om kursbroschyren saknas i ditt fikarum, eller om du vill ha en eget exemplar - kontakta Lena Sandström (lena.sandström@upc.umu.se) så skickar hon en till dig.

tisdag 12 april 2011

Distribuerade lärmiljöer

Den 11-13 april gick det årliga evenemanget, SUNETs E-mötarmöte, av stapeln. Platsen denna gång var Luleå och närmare bestämt Luleå tekniska universitet. Det som diskuterades var e-mötestjänsten Adobe Connect, dess nutid och kanske framför allt framtid.

Till sommaren kommer nästa version av Adobe Connect; version 8, då utlovas bl a. bätte ljud- och bildkvalitet. SUNET håller även på att ta fram ett verktyg för skapandet av rum där man kan välja om man vill ha självstädande rum, dvs rummen töms på innehåll när den sista deltagaren lämnar rummet. Vidare kan man också välja rättigheter i förväg för vissa grupper av användare. Detta verktyg kommer att vara tillgängligt i samband med den skarpa övergången till Adobe Connect 8. Redan nu kan ni som vill testa Adobe Connect 8 göra detta på https://connect8.sunet.se. Detta är en testversion och det som sparas kommer inte finnas kvar när den skarpa övergången sker.

Det som kanske mest fångade mitt intresse var Peter Törnlind och hans föredömliga presentation om lärmiljöer för ingenjörer. Peter Törnlind är universitetslektor på avdelningen för inovation och design på Luleå tekniska universitet och forskar inom området distribuerat ingenjörsarbete. LTU har byggt upp en avancerad miljö för kreativt arbete och möjlighet för forskare att studera vad som händer när blivande ingenjörer samarbeter på distans.

Fondmedel och egen finansiering har möjliggjort uppbyggnaden och den totala kostnaden uppgår till ca 40 miljoner kronor. För dessa pengar har man fått en avancerad och teknisk lokal med mängder av användningsområden inom ramen för interaktion och kreativt arbete.

Peter Törnlinds presentetionen avslutades med att auditoriet fick göra ett studiebesök för att ta del av denna miljö som de kallar Design Observatrory.

Här kan ni se presentationen i efterhand: http://webbtv.compodium.se/emeet3/006/

Nedan kan ni se några bilder från detta observatorie.

Detta är Observatoriets "green room" där för- och eftermöten hålls. Ytan fungerar också som ren social yta där man kan koppla upp sig med HD-kvalitet och genomföra mer informella möten på distans eller onsite. Färgplattorna på golvet kan styras efter behag.


Här kan man se ett av de kreativa rummen där studenterna arbetar med sitt ingenjörsarbete. Rummen är flexibla i sin konstruktion och skärmar, kameror och annan teknik är installerade för att lätt kunna flyttas runt och anpassas till olika scenarion.

Medan studenterna jobbar kan forskarna observera studenternas arbete. Inspelningsfunktion i HD-kvalitet finns tillgänglig. Avdelningen för inovation och design samarbetar bl a. med psykologer för att studera gruppdynamik.

En allmänt trevlig tillställning med studiebesöket som höjdpunkt

/Karl Idberger


torsdag 24 mars 2011

Reflektion som pedagogiskt verktyg i mötet mellan teori och praktik

Den 6 april kommer högskolelektor Hellen Dahl från högskolan Stord/Haugesund, Norge, att leda ett högskolepedagogiskt seminarium hos oss klockan 13-16. Det handlar om att hur man kan använda reflektion som ett pedagogiskt verktyg och som en brygga mellan teori och praktik.

Hellen Dahl kommer att behandla begreppet reflektion och hur det förhåller sig till lärande. Hon kommer också att ge exempel på hur reflektion kan användas som ett pedagogiskt verktyg i en professionsutbildning samt berätta om sin studie av sjuksköterskestudenters användning av reflektionsdagböcker.

Naturligvis kommer också seminariet att erbjuda tid för diskussion och erfarenhetsutbyte kring reflektion som pedagogiskt verktyg.

Du kan anmäla dig till seminariet senast den 1 april och om du klickar här kommer du till anmälningssidan där du också hittar mer information om seminariet.

onsdag 2 mars 2011

En lyckad konferens

Årets pedagogiska konferens har i veckan ägd rum i Naturvetarhuset. En lyckad konferens med deltagare från många fakulteter. Presentationerna som främst rör universitetspedagogik inleddes av Nils-Erik Wedman, tidigare pedagogisk konsult vid Umeå universitet, ett inspirerande anförande banade vägen för en rad intressanta presentationer.

Anders Fällström, vicerektor för utbildning vid Umeå universitet summerade konferensen och blickade framåt.


Nedan kommer några bilder från konferensen.







tisdag 1 februari 2011

Nu är det snart dags för den pedagogiska konferensen!

Den 1-2 mars genomför Universitetspedagogiskt centrum (UPC) i samarbete med Teknisk-naturvetenskaplig fakultet den 10:e pedagogiska konferensen vid Umeå universitet. Konferensens tema, "Reformation, revolution, evolution", leder tankarna till olika sätt som förändringar sker på och vi kommer under konferensen att anknyta till förändringar inom universitetspedagogiken. 1993 hölls den första pedagogiska konferensen och då tycker vi att det är lämpligt att se vad som har hänt med lärandet vid vårt universitet under den tiden."
Mer information återfinns på följande sida: http://www8.umu.se/project/rut/konfwebb/index.php?p=home

Den universitetspedagogiska konferenserna präglas av en hög grad av dialog mellan deltagare och presentatörer. Ett viktigt syfte är att få dela kunskaper och erfarenheter med andra kollegor. Vi har därför fyra former av sessioner vid konferensen: paperpresentationer, verkstäder, runda-bordssamtal samt posters.

Välkommen att anmäla dig och ditt bidrag (http://www8.umu.se/project/rut/konfwebb/index.php?p=reg) senast den 7 februari.