fredag 3 april 2009

Cambro – kursadministration eller lärmiljö?

Överallt benämns Cambro (dvs Sakai) och liknande system som lärplattformar eller lärmiljöer, där undervisning på nätkurser och nätutbildningar ska bedrivas. Min hypotes är att det är feltänkt. Cambro är inte en lärplattform.

Cambro är en kursadministrativ nod i en universitetsövergripande infrastruktur, vars syfte är att stödja lärares administration av kurser, studenter, scheman, inlämningsuppgifter, examinationer, utvärderingar och alla andra dokument som förekommer i administrationen av en kurs. Läs manualen till Cambro. De funktioner som räknas upp där är till allra största delen administrativa – inte pedagogiska.

För undervisning i nätkurser bör virtuella miljöer och digitala hjälpmedel väljas noggrant för att stödja studenters lärande på bästa sätt. Om en uppgift bäst stöds med wiki, så använder man wiki. Om en lärprocess bäst genomförs i en virtuell miljö som exempelvis Lunarstorm, så används denna. Om studenters lärande bäst stöds genom att använda bloggar, så upprättas sådana bloggar. Om studenters lärande bäst stöds med studenternas egna val av sociala medier, så bör vi kunna tänka oss detta.

Dessa miljöer och verktyg behöver alltså inte vara en del av Cambro – och ska kanske inte heller så vara. Cambro är centralnoden för kursen, där all information kring kursen, utbildningen, studievägledning, studieadministration med mera finns. Den faktiska undervisningen, däremot, behöver inte bedrivas där.

Därför bör vi kanske inte fundera över hur vi undervisar med stöd av lärplattformar – utan hur vi använder lärplattformar så att de medger så gott administrativt stöd som möjligt.

Det vi bör fundera över, däremot, är vilka tekniker vi har för handen som bäst stödjer studenternas lärande och hur dessa används på bästa sätt, dvs hur undervisar vi med stöd av digital teknik och virtuella miljöer. Bilden (av Peter Carlsson, publicerad på LearningNet) illustrerar hur en lärplattform enbart utgör en mindre del av de tekniker som är möjliga.

Och vi skulle kanske fundera över begreppet personlig lärmiljö i stället för att tvinga Cambro att vara en allmän lärmiljö.

4 kommentarer:

Evert sa...

Tänkvärt!
:)

Ulf Hedestig sa...

De flesta av lärplattformar som idag existerar på marknaden är Learning Management Systems (LMS) som till stor del är uppbyggda kring den administrativa dimensionen av undervisningen. Man kan också betrakta Cambro som en del eller nod som P O kallar det, i ett större sammanhang med andra stödsystem (t ex Ladok-systemen) och då brukar man definera sådana som MLE (Managed Learning Environment). För de som vill ta del av mera om MLE's kan titta på www.ukcle.ac.uk/resources/trns/vles/two.html.

Håller med att man inte ska stirra sig blind på vilka verktyg man har för handen och tro att de på något sätt automatiskt stöder en pedagogisk idé. Dock bör man inse att det inte är så enkelt att man kan kasta in wikis och bloggar hur som helst i undervisningen. För att göra det måste man ha en god förståelse för vilken roll sk social softwares eller web 2.0 teknologier har i studenters lärande. Allt för ofta kastas nya tekniker in som egentligen inte får någon annan funktion än att ersätta/komplettera läroboken. Det betydelsefulla i sammanhanget är att undersöka vilka processer i lärandet som en viss typ av teknik stöder. Ett tips är att se närmare på The Conversational Framework som Diana Laurillard presenterar i artikeln "The pedagogical challenges to collaborative technologies". Den återfinns i International Journal of CSCL, 2009. Den kan fungera som en bra utgångspunkt när man som lärare diskuterar vilken roll viss teknologi ska spela utifrån ett visst pedagogiskt upplägg

P O Ågren sa...

Utmärkt kommentar, Ulf. Att kasta in olika tekniker ad hoc är inte någon lösning på något. Ditt litteraturtips ser synnerligen intressant ut. Det finns på följande länk.

Anonym sa...

Tror nog inte man behöver tvinga Cambro vara en allmän lärmiljö utan hellre se möjligheterna att låta Cambro vara just en sådan lärmiljö.

De lärare som idag har kurser på nätet använder nog en lärplattform (ex Cambro, Ping Pong, Moodle) som ett pedagogiskt verktyg i första hand och inte som ett administrativt verktyg. Visst, administrationen finns med men är inte, som jag ser det, det primära.

Hur man sen definierar saker och ting är intressant. Personlig lärmiljö eller lärplattform, vad är skillnaden?

I dag kan man ex i Cambro lägga in funktioner för:
- Bloggar
- Nyheter
- RSS
- Sociala nätverk
- Sociala medier (ex wikis)

och som lärare skapa en lärmiljö utifrån kursplan och FSR.

Men det intressanta tycker jag är om Cambro är ett administrativt verktyg eller en lärmiljö i första hand? Tekniken är som Ulf H skriver inte det viktiga men ser man inte de pedagogiska möjligheterna med en lärplattform (Cambro) tycker jag man missar nått väldigt centralt...

Och om nu Cambro inte är en lärmiljö utan ett administrativt verktyg, vilken lärmiljö ska vi då använda här på Umu???