torsdag 4 mars 2010

Det papperslösa samhället

Häromdagen ägnade jag och ett par kollegor åt att städa våra rum och underförstått slänga material som inte längre användes. Eftersom jag tillhör gruppen pappers- och pärmsamlare fanns det potentiellt mycket att slänga. Många papper blev det också till pappersinsamlingen, men frågan är om jag nog inte har lika många dokument kvar men då i digital form. Hur många små disketter med backup eller kopior som tagit i samband med datorbyte har man inte. (Jag har två fulla lådor på jobbet och ännu fler hemma.)Hur många har jag tittat på – inte en enda! Varför var det viktigt att ha – jo, efter ett datorhaveri lovade jag mig själv att göra detta, men det var kanske ganska onödigt kan jag se så här i backspegeln. Törs vi kanske göra oss av med de små disketterna, eftersom vi nu har materialet på USB-minne (bara 7 st) istället?
Kan man hävda att mängden papper troligen är konstant men att sätten vi förvarar dem på är mindre och mindre platskrävande, undrar Karin Ågren som fortfarande har drygt 150 pärmar kvar.

Inga kommentarer: