Här kommer beslutet ni väntat på hela veckan!
Följande text är ett utdrag ur rptokollet från jämställdhetsrådets protokoll:
"Jämställdhetsrådet beslutar att jämställdhetscertifiera kursen Statistik för lärare (5MS026). Certifieringen är tidsbestämd och gäller fr. o.m. dags datum till dess att kursen har getts tre gånger, dock längst t.o.m. 2011-12-31."
Det fullständiga beslutet kan du läsa på jämställdhetsrådets hemsida från måndag den 26 oktober.
fredag 24 oktober 2008
måndag 20 oktober 2008
Jämställdhetscertifiering
I morgon kommer jämställdhetsrådet vid Umeå universitet att fatta beslut om kursen "Matematik för lärare" skall bli världens första jämställdhetscertifierade kurs eller ej. Följ den spännande utvecklingen på bloggen. Du kan läsa mer om projektet och den rapport som Jessika Wide skrivit på hemsidan www.pol.umu.se/jamcert/ i väntan på beslutet.
Fundera också på om du kanske skall anmäla dig till UPC-kursen Genus och mångfald. Sista dag för anmälan är 16 januari 2009 men anmälan är öppen redan nu. Man behöver inte vänta till sista dag för att anmäla sig hälsar Karin Ågren.
--------------------------------------
Rättelse 22/10 kl 13.50
Kursen heter "Statistik för lärare", inget annat :)
Tänk att tryckfelsnisse även besöker Bloggar...
Fundera också på om du kanske skall anmäla dig till UPC-kursen Genus och mångfald. Sista dag för anmälan är 16 januari 2009 men anmälan är öppen redan nu. Man behöver inte vänta till sista dag för att anmäla sig hälsar Karin Ågren.
--------------------------------------
Rättelse 22/10 kl 13.50
Kursen heter "Statistik för lärare", inget annat :)
Tänk att tryckfelsnisse även besöker Bloggar...
torsdag 16 oktober 2008
Hållbara värden och tillfälliga trender
UPC har fått uppdraget att leda utvecklingen av ett nytt pedagogiskt handlingsprogram för Umeå universitet. I uppdraget ingår att involvera så många funktioner som möjligt – studenter, lärare, studierektorer med mera – så att handlingsprogrammet så långt det är möjligt upplevs som ett stöd för verksamheten.
Den arbetsgrupp vid UPC som arbetar med uppdraget kommer att stå inför flera delikata problem. Ett sådant är att urskilja och särskilja hållbara värden och tillfälliga trender inom högskolepedagogisk verksamhet för att i ett pedagogiskt handlingsprogram bevara de hållbara värdena och diskkvalificera trenderna.
Delvis slår denna tanke mig efter att ha läst boken Hållbara värden av Marie Cronqvist (red), där åtta forskare från olika humanistiska och samhällsvetenskapliga discipliner formulerar sig kring detta tema. Det som förenar dessa åtta är enligt min tolkning läskunnighet, i vid mening.
Filosofen Lena Halldenius läser Locke och finner ett nygammalt frihetsbegrepp, statsvetaren Johan Tralau läser liberalismen, informatikern Jonny Holmström läser informationstekniken, litteraturvetaren Inge Jonsson läser det litterära arvet, arkeologerna Berit Wells och Arto Penttinen läser fornlämningar i Grekland, ekonomen Miriam Salzer-Mörling läser varumärken, etnologen Lynn Åkesson läser våra sopor och religionssociologen Thorleif Pettersson läser kulturella värderingar.
Vilka är de hållbara värdena som förenar oss verksamma universitetslärare i vår undervisningsgärning? Vilka är de tillfälliga trenderna som vi anar med olika grader av säkerhet att de kommer att blåsa förbi?
Den arbetsgrupp vid UPC som arbetar med uppdraget kommer att stå inför flera delikata problem. Ett sådant är att urskilja och särskilja hållbara värden och tillfälliga trender inom högskolepedagogisk verksamhet för att i ett pedagogiskt handlingsprogram bevara de hållbara värdena och diskkvalificera trenderna.
Delvis slår denna tanke mig efter att ha läst boken Hållbara värden av Marie Cronqvist (red), där åtta forskare från olika humanistiska och samhällsvetenskapliga discipliner formulerar sig kring detta tema. Det som förenar dessa åtta är enligt min tolkning läskunnighet, i vid mening.
Filosofen Lena Halldenius läser Locke och finner ett nygammalt frihetsbegrepp, statsvetaren Johan Tralau läser liberalismen, informatikern Jonny Holmström läser informationstekniken, litteraturvetaren Inge Jonsson läser det litterära arvet, arkeologerna Berit Wells och Arto Penttinen läser fornlämningar i Grekland, ekonomen Miriam Salzer-Mörling läser varumärken, etnologen Lynn Åkesson läser våra sopor och religionssociologen Thorleif Pettersson läser kulturella värderingar.
Vilka är de hållbara värdena som förenar oss verksamma universitetslärare i vår undervisningsgärning? Vilka är de tillfälliga trenderna som vi anar med olika grader av säkerhet att de kommer att blåsa förbi?
måndag 13 oktober 2008
I internationaliseringens tecken...
Just nu handlar mycket om internationalisering - i Aktum har vi läst om utbyte med Indien och det ökande antalet utbytesstudenter. Umeå universitet deltar i många internationella projekt; UPC och IML har varit inblandat i ett av dessa, eLene-TLC (e-Learning network for a Teaching & Learning Centre).
ELene nätverket skapades efter en studie som PLS Ramboll genomförde på uppdrag av EU kommissionen för att beskriva IKT användningen inom den högre utbildningen i Europa. I rapporten pekades åtta universitet ut som goda exempel. Ett av dessa var Umeå universitet. Dessa åtta universitet bildade under 2004 ett nätverk kring e-lärandefrågor och initierade projektet eLene-TT. Syftar med nätverket är att utveckla användningen av e-lärande i högre utbildning. Samarbetet har fortsatt, och den sista december 2008 avslutas det tredje eLene projektet.
Denna vecka, den 16-17/10, kommer representanter från de partneruniversitet som ingår i projektet: Université Nancy 2, Frankrike; Université Paris Dauphine, Frankrike; Politecnico di Milano, Italien; University of Bremen, Tyskland; University of Catalonia, Spanien; University of Helsinki, Finland; University of Utrecht, Nederländerna; University in Lublin, Polen och Umeå universitet att träffas här i Umeå en sista gång. Vemodigt att avsluta ett fint fungerande samarbete – men vem vet – idéer för framtida projekt kanske finns!
Från det globala till det lokala: vad kommer Umeå universitetets lärplattform att heta? Frågan har sysselsatt många och UPC har fått in många förslag, både kluriga och djupsinniga! Om ni vill vara med i tävlingen och få chansen att vinna fina (men hemliga) priser skicka in era bidrag innan fredagen den 17 oktober!
Och till slut vill jag påminna om alla fantastiska seminarier som erbjuds av årets nya hedersdoktorer, professorer och pristagare i samband med Umeå universitets årshögtid 16-18 oktober. Ett bra tillfälle att lyssna på årets pedagogiska pristagare!
Claire Englund
ELene nätverket skapades efter en studie som PLS Ramboll genomförde på uppdrag av EU kommissionen för att beskriva IKT användningen inom den högre utbildningen i Europa. I rapporten pekades åtta universitet ut som goda exempel. Ett av dessa var Umeå universitet. Dessa åtta universitet bildade under 2004 ett nätverk kring e-lärandefrågor och initierade projektet eLene-TT. Syftar med nätverket är att utveckla användningen av e-lärande i högre utbildning. Samarbetet har fortsatt, och den sista december 2008 avslutas det tredje eLene projektet.
Denna vecka, den 16-17/10, kommer representanter från de partneruniversitet som ingår i projektet: Université Nancy 2, Frankrike; Université Paris Dauphine, Frankrike; Politecnico di Milano, Italien; University of Bremen, Tyskland; University of Catalonia, Spanien; University of Helsinki, Finland; University of Utrecht, Nederländerna; University in Lublin, Polen och Umeå universitet att träffas här i Umeå en sista gång. Vemodigt att avsluta ett fint fungerande samarbete – men vem vet – idéer för framtida projekt kanske finns!
Från det globala till det lokala: vad kommer Umeå universitetets lärplattform att heta? Frågan har sysselsatt många och UPC har fått in många förslag, både kluriga och djupsinniga! Om ni vill vara med i tävlingen och få chansen att vinna fina (men hemliga) priser skicka in era bidrag innan fredagen den 17 oktober!
Och till slut vill jag påminna om alla fantastiska seminarier som erbjuds av årets nya hedersdoktorer, professorer och pristagare i samband med Umeå universitets årshögtid 16-18 oktober. Ett bra tillfälle att lyssna på årets pedagogiska pristagare!
Claire Englund
fredag 3 oktober 2008
En ny kurs har sjösatts! - Tankar efter de första kursdagarna
I veckan startade vi en ny universitetspedagogisk kurs, Muntlig presentation och kommunikation. Eftersom UPC kurserna får namn efter det tema som kursen fokuserar blir det ibland ganska långa namn och då har vi en benägenhet att göra förkortningar, så denna kurs kallas kort MPK. Kursen är i mångt och mycket utvecklad utifrån önskemål från de lärare som gått kursen Lärarrollen och där haft inslag om muntligt framförande. Kurdeltagarna har där upplevt att det skulle behövas mer träning och fördjupning kring det muntliga framförandet. Det har vi nu alltså hörsammat och tillskapat en kurs som helt fokuserar på detta. Kursen kommer att behandla det muntliga framförandet ur många olika perspektiv. Den egna utvecklingen som talare står i centrum och till det lägger vi på perspektiv som kroppsspråk, röst och tal, pedagogiska hjälpmedel, struktur och innehåll, att presentera på nätet och att presentera på engelska.
Under de två inledande dagarna har vi nu bland annat haft besök av Åsa Falk-Lundqvist som för närvarande arbetar som prefekt vid institutionen för svenska och samhälls-vetenskapliga ämnen. Åsa som även är utbildad dramapedagog hade som uppgift att väcka vår insikt om kroppens och kroppsspråkets betydelse. Åsa talade bland annat om den professionella kroppen och att det många gånger är en brist att vi som lärare inte medvetandegör vårt kroppsspråk och faktiskt använder det på ett mer medvetet sätt. Hon menar att vårt uppdrag som lärare är att lära, röra och beröra. Vi fick också påminnelse om den makt och det övertag vi har som lärare och vilket ansvar som följer med detta. Nu var det ju inte så att Åsa talade OM kroppsspråk i fyra timmar utan vi fick en rejäl dos övningar som väckte många munterheter, insikter och tankar om hur vi förhåller oss till kroppen, hur vi andas, hur vi rör oss, vad vi uttrycker. Vi hade en eftermiddag då vi pendlade från att vara medveten om oss själva och vad vi uttrycker till att använda detta i syfte att stödja ”den andre” till att lära och utvecklas.
Om du är intresserad av att gå kursen så kommer den att ges nästa höst igen.
Margareta Erhardsson
Under de två inledande dagarna har vi nu bland annat haft besök av Åsa Falk-Lundqvist som för närvarande arbetar som prefekt vid institutionen för svenska och samhälls-vetenskapliga ämnen. Åsa som även är utbildad dramapedagog hade som uppgift att väcka vår insikt om kroppens och kroppsspråkets betydelse. Åsa talade bland annat om den professionella kroppen och att det många gånger är en brist att vi som lärare inte medvetandegör vårt kroppsspråk och faktiskt använder det på ett mer medvetet sätt. Hon menar att vårt uppdrag som lärare är att lära, röra och beröra. Vi fick också påminnelse om den makt och det övertag vi har som lärare och vilket ansvar som följer med detta. Nu var det ju inte så att Åsa talade OM kroppsspråk i fyra timmar utan vi fick en rejäl dos övningar som väckte många munterheter, insikter och tankar om hur vi förhåller oss till kroppen, hur vi andas, hur vi rör oss, vad vi uttrycker. Vi hade en eftermiddag då vi pendlade från att vara medveten om oss själva och vad vi uttrycker till att använda detta i syfte att stödja ”den andre” till att lära och utvecklas.
Om du är intresserad av att gå kursen så kommer den att ges nästa höst igen.
Margareta Erhardsson
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)