torsdag 14 augusti 2008

Sommaren är kort

En av de mest citerade stroferna ur en svensk popmelodi måste vara den i rubriken från Tomas Ledins låt med samma namn. Hela refrängen lyder (vilket säkert också de flesta redan vet): ”Sommaren är kort/Det mesta regnar bort/Men nu är den här/Så ta för dig/Solen skiner idag/Hösten kommer snart/Det går med vindens fart/Så lyssna på mig/Solen skiner kanske bara idag.”

Idag skiner verkligen solen medan litet lätt hotfulla moln drar förbi på himlen. För mig (och kanske också för dig?) är det första arbetsveckan och litet känns det fortfarande som om Ledin hade rätt – sommaren var kort. Eller kanske rättare sagt: semestern var kort och ”hösten kommer snart”. Men det känns ändå inte som om hösten har kommit riktigt än. Den känslan brukar jag inte få förrän omkring den 1 september då universitetet återigen vaknar riktigt till liv när studenterna kommer.

Så smått börjar jag komma ihåg vad det är som ska göras och i och med att de flesta av mina UPC-kollegor också är på plats så kommer arbetet igång igen. Den första av våra kurser som startar är ”English for university teachers” och den går det att söka till den 15 augusti. Vi har också två verkstäder, ”Att undervisa med stöd av lärplattform - Sakai” och ”Ljud och video på nätet”, i slutet av månaden som du också är välkommen att anmäla dig till.

Jag vill också vidarebefordra en inbjudan från Mats Daniels i Uppsala som flaggar för den sjunde CeTUSS-workshopen som har fokus på reformerande av ingenjörsutbildning - hur och varför. Är du intresserad av att vara med bör du anmäla dig snabbt då deltagarantalet är begränsat till 35 personer.

Som sagt: sommaren är kort men nu stundar en höst som förhoppningsvis blir såväl vacker som inspirerande. Och håll ut, för om jag nu började med att citera Tomas Ledin får jag väl avsluta med att citera en strof från en låt som Östen Warnerbring skrev den svenska texten till och sjöng: ”Snart blir det sommar igen!


Sven B Eriksson

tisdag 17 juni 2008

Jag har inte tid!

I förra veckan arrangerade UPC en verkstad för pedagogiskt ansvariga. Temat för verkstaden var ”Ett pedagogiskt handlingsprogram för institutionen”. Under verkstaden kom många goda idéer fram kring vad man kan ha för hjälp och nytta av ett lokalt pedagogiskt handlingsprogram som komplement till universitetets centrala.

Ett ord som dock ofta återkom i diskussionerna var ”tid” och framförallt den upplevda bristen på densamma. Det finns så många saker universitetslärare vill och kan ta tag i men när ska vi få möjlighet att göra det. Vi känner att vi får mer och mer att göra och mindre och mindre tid att göra det på.

Nyligen publicerade Högskoleverket också en tematisk studie om högskolelärarnas arbetssituation. 200 lärare på 11 institutioner vid sex olika högskolor förde en tidsdagbok under en vecka. Studien visar att lärarna i genomsnitt arbetar cirka 54 timmar och också på kvällar och helger. Undervisningen kräver mer förberedelser, de administrativa uppgifterna har ökat, tiden för forskning och utvecklingsarbete prioriteras ned. Högskoleverket skriver också att ”slarv, kompromisser och stress är konsekvenser av den trängda situationen”.

Jag önskar att det skulle vara möjligt för mig att bokstavligen göra det en kollega önskade då denna sa: ”Arbetsgivaren måste skapa mer tid för det här arbetet”. Jag får sätta upp det som en del i kommande kompetensutvecklingsplaner för mig.

Utanför mitt fönster drar i skrivande stund ulliga vita moln förbi solen på en i övrig vackert blå himmel. TFE:s väderstation säger att det är 15,8 grader och en lätt sydlig bris men min egen termometer visar 22,1 grader för den ligger mer i solen :-). Jag väljer att lita mer på den för nu börjar jag verkligen längta till semestern - och den tänker jag i alla fall ha tid till i år.

En trevlig midsommar och en riktigt skön och avkopplande sommar önskar jag och UPC dig. Hoppas att den blir precis som du vill ha den!

Sven B Eriksson

torsdag 5 juni 2008

Ich bin ein blogger

Anders Mildner ondgör sig något i Sydsvenskan över hur osynliga svenska akademiker vid våra lärosäten är i mediala sammanhang. Den tredje uppgiften, menar han, verkar betyda noll och intet för universiteten och högskolorna.

Såväl studenter som universitetslärare använder nätet som en väsentlig informationskälla. Men hur synliga är universitetslärarna på nätet? En blogg, menar Mildner, vore ett utmärkt sätt för forskare och lärare att kommunicera med sin omgivning utanför seminarierummen och hörsalarna. En enkel teknik för publicering, en enkel teknik för prenumeration.

Hur ser det ut vid Umu? Jo, det finns ett antal bloggare i lärarkollegiet med egna bloggar. Elza Dunkels, Therese Örnberg Berglund, Daniel Skog, Stephanie Hendrick, Krister Lindwall och Peter Vinnervik, Erik Stolterman, Fredrik Paulsson, Jim Barrett, Jonny Holmström, P O Ågren, Patrik Svensson. Samt några kollektiva bloggar: Umeå Live, UPC Blogg, The Humlab Blog.

Finns det fler Umu-bloggare än ovanstående? Komplettera gärna i en kommentar.

”Om lärosäterna tog den tredje uppgiften på allvar, borde de väl jubla över att de anställda försökte möta omvärlden i en tvåvägskommunikation?”, skriver Mildner. Det är bara att hålla med. Om arbetsgivaren skulle avsätta tid i min bemanningsplan, skulle min bloggfrekvens öka markant.

-------------------
Uppdatering: Fler Umu-bloggare: Johan Jansson, Göran Bergqvist,

onsdag 4 juni 2008

Studentperspektiv i utbildningsfabriken

I tider när högre utbildning allt mer tenderar bli en löpande band-inrättning vad gäller kunskapstillägnande och en oreglerad marknad vad gäller utbildningsutbud, är det såväl glädjande som något förvånande när ett lärosäte bryter mönstret.

I dag kan studenter välja bland tusentals utbildningsprogram, men i mindre utsträckning göra personliga val inom programmen. Kurserna är vanligtvis förutbestämda. Syftet är i högre grad att säkra institutionernas intäkter, än att se till studentens bästa.

Då gör Sveriges minsta högskola tvärtom, enligt Henrik Berggren i dagens DN. Högskolan på Gotland satsar på utbildning, inte forskningsexcellens. På Gotland sätts studenten i förgrunden.

Inspirationen kommer från amerikanska "liberal education". Studenterna tvingas välja en stor del av sitt utbildningsinnehåll fritt, bara valen av kurser går utanför det egna huvudämnet. Samspelet mellan lärare och studenter avses också förändras, från avstånd och distans till närhet och samarbete.

Det grundläggande syftet är att inte skapa kanonmat för industrin, utan utbilda bildade, kritiskt tänkande människor för en föränderlig värld. Världsmedborgare, helt enkelt. På så sätt görs studenter mer anställningsbara, är tanken, än om studenter ges en snävt avgränsad, kortsiktig, men till produktion snabbt omsättningsbar kompetens.

Bör vi låta oss inspireras?

måndag 5 maj 2008

Nya kurser på UPC


Sedan en tid tillbaka pågår ett intensivt kursutvecklingsarbete på UPC. Våra befintliga kurser ses över och nya kurser utvecklas. Målet med utvecklingsarbetet är att på ett tydligt sätt anpassa våra kurser till universitetslärarnas och verksamhetens behov samt nationella riktlinjer. I samband med detta har vi bland annat utvecklat en modell som beskriver hur våra kurser är organiserade och på vilket sätt de erbjuder utveckling av de pedagogiska kompetenser en lärare vid vårt universitet behöver. För att underlätta planeringen av den egna pedagogiska kompetensutvecklingen har vi också utvecklat några konkreta verktyg för er att använda. Kika gärna in på vår hemsida för mer information.

Till hösten lanserar vi vår nya kurs ”Introduktion till högskolepedagogik”. Kursen erbjuder nyantagna doktorander och nyanställda lärare utan undervisningserfarenhet en bas i grundläggande högskolepedagogik och dess tillämpning. I dagsläget finns kursen bara på svenska, men en engelsk version kommer redan under 2009.

Våren 2009 är det dags för den åttonde universitetspedagogiska konferensen här vid Umeå universitet. Ett tips är att redan nu börja fundera över ett bidrag! Mer information om konferensen kommer innan sommaren.

Njut av den skira grönskan!

/Katarina Winka & Eva Svedmark