tisdag 9 juni 2009

Vågen är här - Google Wave

En intressant fråga är vad som driver fram utvecklingen av programvara som utgår ifrån att kommunikation mellan individer och grupper är av central betydelse?

Medan de flesta av oss funderar över hur vi ska använda en wiki, blog och forum i vår undervisning, smälter Google ner alltihop till en våg. Google wave startade med en enkel tanke: Hur skulle vår e-post se ut om vi uppfann den idag? Utvecklingsteamet utgick ifrån det mest moderna som finns i dag: Bloggar, Wikis, Twitter, Facebook. De återskapar ett ny enhetlig lösning som integrerar alla dessa koncept i ett öppet nytt system som antagligen kommer att förändra hur vi kommunicerar via nätet under överskådlig framtid (vilket i och för sig inte är så långt). Webbläsarens roll för kommunikation kommer att öka dramatiskt. Google siktar på hela marknaden från IM, wikis, bloggar, fotodelning i en enda integrerad lösning, som de dessutom släpper Open Source.

Kritik har riktats mot lärplattformar (LMS) för att de är stängd silos som är dåliga på att kommunicera med omvärlden (andra system), att de inte hanterar de kraven på modularitet utifrån studenternas kunskapsutveckling, vilket är begränsande utifrån ett konstruktivistiskt undervisningsperspektiv. Andra förespråkar ett relativt nytt koncept: PLE (Personal Learning Enviroments), där undervisningen utgår ifrån att studenterna själva utformar sin lärmiljö.

Så, medan lärplattformarna av vissa beskrivs som gammalmodiga och begränsande, utgör de fortfarande basen för de flesta lärare som undervisar på nätet. Här vid Umeå universitet används Sakai (under namnet Cambro). Vi har sett demonstrationer av Sakai 3.0 som lovar att integrera bättre med omvärlden. Den kommer att både kunna ta in och släppa ut information till andra system och tjänster. Det påminner helt enkelt mer i funktioner och användargränssnitt om en moderna web 2.0 tjänst.

Frågan är hur utvecklarna av Sakai reagerar på det nya konceptet som Google Wave introducerar? Varför ska man längre ha stängda plattformar när man istället kan delta i eller gå ur en våg? Nyheten om Google Wave har redan nått Sakai Foundations president Michel Kaskuska. På hans blogg finns länkar till utvecklare som uppmärksammat vågen och de verkar vara positiva till det nya konceptet.

Inom ett år lanseras Google Wave. Rimligtvis tar det några år innan det fått genomslag för hur vi kommunicerar i vår vardag. Naturligtvis beror det också på hur andra aktörer på marknaden reagerar på denna lösning. Oavsett hur det går för Wave, så kommer det eller något annat system att förändra vårt sätta att kommunicera på nätet.
En demo av utvecklingsversionen, väl värd att se om man är webbutvecklare eller bara intresserad av social programvara:
http://wave.google.com/

/Jörgen

fredag 5 juni 2009

Studenträtt - intressant läsning från Högskoleverket

Om du, liksom jag, är intresserad av att se hur högskolans regelverk tolkas när det gäller utbildning och att hålla dig uppdaterad kring frågor som handlar om studenters rättsäkerhet då rekommenderar jag Högskoleverkets nyhetsbrev Studenträtt.

I det senaste numret, nr 2 2009, ger bland annat Jude Carroll, "plagiatexpert" från Oxford Brookes University, råd om hur vi kan komma åt problemen med plagiering.

Du kan enkelt prenumerera på Studenträtt via Högskoleverkets hemsida.

Glad nationaldag!

Sven B.

torsdag 4 juni 2009

Nytt verktyg för lärande


SUNET har nyligen tecknat ett avtal med Logica AB om 500 licenser vilket gör att Samtliga lärosäten kommer att ha till gång till Adobe Connect Pro. Exakt hur administreringen skall lösas med avseende på skapandet av virtuella rum är inte helt klart men SUNET aviserar att efter midsommar kommer man dra igång i mindre skala för att till hösten köra för fullt. LearningNet har en bra samlingssida för Adobe Connect Pro i högre utbildning för mer ingående information.

Med anledning av detta arrangerar UPC en informationsträff 18/8 där vi berättar mer och svarar på frågor om Adobe Connect Pro och hur just Du kan komma igång.
Inbjudan hittar du här!

tisdag 19 maj 2009

VILÄR - Nytt nätverk för praktik/VFU/arbetsintegrerat lärande

Praktik i olika former och med olika beteckningar (praktik, verksamhetsförlagd utbildning med mera) förekommer inom många utbildningar på universitetet. I utbildningar som är inriktade mot ett visst yrkesområde är det naturligt men även i många andra utbildningar finns det praktikinslag. Den 24 februari i år fattade rektor beslut om regler och definitioner för praktik och VFU vid Umeå universitet och en arbetsgrupp ska inom kort börja arbeta bland annat med frågan om en gemensam utbildning för praktikhandledare (Rektorsbeslut_om_praktik_och_VFU_2009.pdf).


Många lärare håller på med praktikfrågor och i en del utbildningar finns det nätverk som behandlar just praktiken. Dock har det inte funnits något nätverk på riksnivå som också varit utbildningsöverskridande. Ett sådant är dock nu på väg att bildas.


Jag sitter med i en arbetsgrupp för att skapa ett rikstäckande nätverk för verksamhetsinriktat lärande (inkluderande all form av praktik, verksamhetsförlagd utbildning – VFU – och arbetsintegrerat lärande). Vi har valt namnet VILÄR för nätverket och det vi framförallt arbetar med är en nationell forsknings- och utvecklingskonferens. Allt är inte klart kring konferensen men vi planerar för att den ska hållas i högskolan Väst (Trollhättan) i början av december i år. Så fort alla detaljerna är klara kommer vi naturligtvis att komma ut med mer information.


Tag gärna kontakt med mig om du är intresserad av att vara med i nätverket och få fortlöpande information om VILÄR:s verksamhet. Skicka ett e-brev till sven.eriksson@upc.umu.se. Har du idéer på hur UPC skulle kunna stötta lärare som arbetar med praktik i våra utbildningar är du också välkommen att höra av dig.


Sven B. Eriksson

fredag 3 april 2009

Cambro – kursadministration eller lärmiljö?

Överallt benämns Cambro (dvs Sakai) och liknande system som lärplattformar eller lärmiljöer, där undervisning på nätkurser och nätutbildningar ska bedrivas. Min hypotes är att det är feltänkt. Cambro är inte en lärplattform.

Cambro är en kursadministrativ nod i en universitetsövergripande infrastruktur, vars syfte är att stödja lärares administration av kurser, studenter, scheman, inlämningsuppgifter, examinationer, utvärderingar och alla andra dokument som förekommer i administrationen av en kurs. Läs manualen till Cambro. De funktioner som räknas upp där är till allra största delen administrativa – inte pedagogiska.

För undervisning i nätkurser bör virtuella miljöer och digitala hjälpmedel väljas noggrant för att stödja studenters lärande på bästa sätt. Om en uppgift bäst stöds med wiki, så använder man wiki. Om en lärprocess bäst genomförs i en virtuell miljö som exempelvis Lunarstorm, så används denna. Om studenters lärande bäst stöds genom att använda bloggar, så upprättas sådana bloggar. Om studenters lärande bäst stöds med studenternas egna val av sociala medier, så bör vi kunna tänka oss detta.

Dessa miljöer och verktyg behöver alltså inte vara en del av Cambro – och ska kanske inte heller så vara. Cambro är centralnoden för kursen, där all information kring kursen, utbildningen, studievägledning, studieadministration med mera finns. Den faktiska undervisningen, däremot, behöver inte bedrivas där.

Därför bör vi kanske inte fundera över hur vi undervisar med stöd av lärplattformar – utan hur vi använder lärplattformar så att de medger så gott administrativt stöd som möjligt.

Det vi bör fundera över, däremot, är vilka tekniker vi har för handen som bäst stödjer studenternas lärande och hur dessa används på bästa sätt, dvs hur undervisar vi med stöd av digital teknik och virtuella miljöer. Bilden (av Peter Carlsson, publicerad på LearningNet) illustrerar hur en lärplattform enbart utgör en mindre del av de tekniker som är möjliga.

Och vi skulle kanske fundera över begreppet personlig lärmiljö i stället för att tvinga Cambro att vara en allmän lärmiljö.