onsdag 12 december 2007

Ställs det orimliga krav på universitetslärare?

Under den här arbetsveckan kommer mycket av min tid att ägnas åt HBT-frågor och Genusperspektiv i utbildningen. Det är också frågor som finns på dagordningen i många olika former och som i sin tur, direkt eller indirekt ställer ibland ganska specificerade krav på universitetsläraren.
I måndags arrangerades en HBT-dag (förkortning för homo, trans och bi-personer) där studenterna på programmet för socialt arbete ställt krav på att få föreläsningar som ”motvikt” till det som de mötte i reguljär undervisning. Den dag som institutionen för socialt arbete i samarbete arrangerade, var öppen för alla intresserade studenter och lärare vid Umeå universitet. Socialt arbete ska ha en eloge för att man tog initiativ till dagen.

Den andra större frågan som finns på min dagordning rör Genusperspektiv på utbildning i allmänhet och den utredning som Jessika Wide i dagarna lägger sista handen vid i synnerhet. Projektet är initierat av arbetet med universitets utvecklingsprogram och har till syfte att kartlägga hur det står till med institutioners och programkommittéers arbete med genusperspektiv eller kursspecifikt jämställdhetsarbete (könsmedveten pedagogik).

Båda dessa frågor ställer indirekt krav på att universitetslärare måste tillägna sig ny kunskap för att kunna ta hänsyn till båda dessa områden i sin undervisning. Lärarna måste i alla fall vara medvetna och förhålla sig till kunskapsområdena HBT och Genusperspektiv. I min föreställningsvärld måste lärarna ges tid för kompetensutveckling för att kunna förändra eller förbättra sin undervisning.
Samtidigt ställs också kravet att alla lärare skall ha hög pedagogisk och vetenskaplig kompetens, ska skriva och underhålla sin pedagogiska meritportfölj och bedriva undervisning med hjälp av nya metoder?

Alltså en rad krav, som alla är välgrundade, men blir de tillsammans orimliga krav? Eller ska jag kanske ställa frågan på ett annat sätt, får lärarna möjlighet att skaffa sig de nya kompetenserna inom ramen för sin kompetensutvecklingstid?
undrar Karin Ågren

Inga kommentarer: