fredag 13 mars 2009

iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors?

Studenter som lyssnar på poddsändningar presterar signifikant bättre än sina kurskamrater som deltog i salsföreläsningen. Detta resultat presenteras av McKinney, Dyck & Luner, State University of New York, Fredonia i en studie som heter ”iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors?” (2009). Studien har fått stor uppmärksamhet på webben. New Scientist hakar på nyheten med rubriken ”iTunes university better than the real thing”. Trots de ganska provokativa rubrikerna, visar det sig att forskningsresultaten inte indikerar att användningen av poddsändningar skulle kunna ersätta några professorer. Det resultatet från studien visar är att studenterna som deltog i undersökningen med hjälp av en ljudinspelning och Power Pointpresentationen kan prestera lika bra eller bättre än de studenter som närvarade vid salsföreläsning. En förutsättning för det högre resultatet i Podcast-gruppen var att studenten var aktiv, gjorde egna anteckningar under lyssningen samt lyssnade på föreläsningen flera gånger. De studenter som inte antecknade medan de lyssnade på poddsändningarna presterade inte bättre än de som deltog i salsföreläsningen. Med andra ord krävdes ett aktivt arbete av de studenter som lyssnade på poddsändningarna för att de skulle prestera bättre än studenterna som närvarade vid salsföreläsningen.

Ambitionen med denna studie var att undersöka om m-learning (mobilt lärande) kunde tillföra några utbildningsmässiga fördelar eller som de själva skriver: ”…åtminstone inte försvårar för de studenter som väljer att ta del av föreläsningen i form av en poddsändning”. Resultatet visar att ljudinspelningen tillsammans med Power Point-bilderna kan utgöra ett bra stöd för studenter som av olika anledningar inte kan närvara vid en föreläsning.

Undersökningen utfördes under kontrollerade förhållanden med ganska små grupper (ca 40 studenter i varje grupp). Innehållet i föreläsningen var en introduktion till Psykologi. Deltagandet resulterade inte i några riktiga universitetspoäng. De bäst presterade i vardera grupp skulle få en värdecheck på iTunes på 15 dollar.

Den faktor som utpekas som avgörande för hur bra studenterna presterade i examinationen var mängden och djupet på de anteckningar studenterna gjorde. I klassrummet gjorde nästan alla studenter anteckningar i sina utdelade Power Points. Men dessa anteckningar var generellt ganska ytliga och korta till formen. Podcast-gruppen hade en större spridning då det gällde att anteckna medan de lyssnade på poddsändningarna, men det som var tydligt var att i den här gruppen fanns studenter som i högre grad gjorde utförliga anteckningar inklusive egna reflektioner. Dessa utförliga anteckningar återfanns hos de studenter som lyssnat igenom föreläsningen flera gånger. En enkel slutledning av detta (min egen) är att inspelade föreläsningar erbjuder en möjlighet att bearbeta innehåller i detalj på ett sätt som är svårt i en traditionell föreläsningssituation.

Författarna avser att framöver utforska användningen av poddsändningar i ”skarpa” kurser under en hel termin för att framför allt studera hur studenterna använder sina poddsändningar i sina studier. Faktorer man vill titta på är hur studenterna antecknar (bearbetar) föreläsningen och hur möjligheten att lyssna igenom föreläsningen flera gånger, samt att de kan lyssna på speciella delar flera gånger påverkar dessa anteckningar.

De avslutar med att poängtera att de är medvetna om att det finns forskning som visar att komplexitet och ämnesområde kan påverka hur effektiv Power Points är utifrån studenternas lärande. Med andra ord kan resultatet vara mer eller mindre relevant beroende på ämnesområde och ämnets komplexitet.

Tidigare studier av användningen av poddsändningar i högre utbildning har ofta undersökt studenters attityder till användningen av poddsändningar och intresserat sig för studenternas attityder, teknik, flexibilitet och mobilitet. Ytters få har försökt mäta vilken effekt poddsändningar har på lärandet. Studierna har ofta fokuserat på poddsändningar som komplement och stöd till studenter som deltagit i salsföreläsningen. Författarna till denna studie hävdar att deras studie är unik i det avseendet att den studerar hur poddsändningar kan hjälpa de studenter som helt missat salsföreläsningen.

Journal Referens: Dani McKinney, Jennifer L. Dyck, Elise S. Luber (2009). iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors? Computers & Education, 52 (3), 617-623 DOI: 10.1016/j.compedu.2008.11.004

Inga kommentarer: