Att forumspelet är en bra pedagogisk metod har jag erfarit under åren men en fråga som oftast hänger kvar är vad händer sedan med de erfarenheter som deltagarna tar med sig? Stannar processen direkt efter det att man lämnar vår lokal eller fortsätter den i samma eller en annan form?
tisdag 6 november 2007
Forumspel - en pedagogisk metod
Om det för människan är typiskt att ta tillvara på hennes erfarenheter för att hon ska kunna använda dem av sig i framtida sammanhang, torde formen/processen för lärandet ha stor betydelse. Det är i alla fall min utgångspunkt för de tankar som jag här vill avtrycka. Lärandet är så förskaffat att varje litet mänskligt sammanhang, situation, aktivitet påverkar oss på något sätt som vi sedan bär med oss in i andra sammanhang.
En stor del av vår vardag som universitetslärare och akademiker går åt att reflektera och fundera över dels de ämnesinsikter som vi ackumulerar, dels över de pedagogiska strategier vi har för att hos andra skapa processer där ett lärande kan bli möjligt. I det bästa av världar, vill säga. Det har nämligen visat sig att det inte är helt lätt. En erfarenhet jag tycks dela med flera universitetslärare. Kanske för att vi inte alltid har den kunskap och erfarenhet som krävs för sådana reflektioner. Men en många gånger avgörande faktor är den knappa tid som vi har över för reflektion. Vi är dock flera inom vår pedagogiska praktik som försöker skapa möten och möjligheter för vidare reflektioner.
En pedagogisk metod som vi inom UPC använder sig av i dag och som visat sig fungera i flera pedagogiska sammanhang är forumspelet. Metoden berör deltagarna och skapar en viss handlingsberedskap och förutsättningar för ett förändringsarbete, på individ och gruppnivå. Vi har låtit oss inspirerats av den metodik som Umeå universitets forumspelsgrupp, under ledning av Åsa Falk-Lundqvist, utvecklat och använder sig av som pedagogisk metod (läs mer här). Det är metodik som utgår från det arbetssätt som Augosto Boal utvecklade för att bryta gränserna mellan ett framförande och verkligheten. En form av teater där åskådaren blir till en aktiv medskapare än en traditionell passiv betraktare.
Att forumspelet är en bra pedagogisk metod har jag erfarit under åren men en fråga som oftast hänger kvar är vad händer sedan med de erfarenheter som deltagarna tar med sig? Stannar processen direkt efter det att man lämnar vår lokal eller fortsätter den i samma eller en annan form?
Att forumspelet är en bra pedagogisk metod har jag erfarit under åren men en fråga som oftast hänger kvar är vad händer sedan med de erfarenheter som deltagarna tar med sig? Stannar processen direkt efter det att man lämnar vår lokal eller fortsätter den i samma eller en annan form?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar