fredag 11 januari 2008

Vad gör vi på universitetsnätet?

Första dagen på jobbet efter den långa ledigheten så kom en kollega viftande med ett exemplar av Sunetten, SUNETs (Universitetens datanätverk) egen tidskrift. På första sidan stod att läsa "Flitiga fildelare i universitetsnätverken". Artikeln handlar om hur ett forskningsprojekt på Chalmers har studerat universitetsnätverken och kommit fram till att det nästan bara handlar om fildelning. Enligt projektet som heter MONNET används nätet till 85-90% till fildelning, 5% till webben och 5% till DOS-attacker. Detta är väl inte vad SUNET är till för, fildelning (olaglig?), DoS-attacker (olagligt) och att surfa (olagligt ibland). Bloggare i bloggosfären har blivit upprörda medan andra tycker att siffrorna är obegripbara och att viktig information saknas i Sunetten.

I artikeln förklaras inte hur MONNET har kommit fram till hur stor del som fildelas. Med lite letande hittar jag dock två artiklar (1, 2) som MONNET publicerat. Tyvärr är jag inte tillräckligt bevandrad i hur man tolkar informationen i artiklarna. Kanske någon läsare har mera insikt och kan kommentera.

Själv tycker jag att nätet är fildelning till stor del. Jag lyssnar på radio, laddar ner linuxdistributioner, delar dokument, sitter i webb- och videokonferenser, flyttar på en videosnutt till en server (kanske i Indien, vem vet). Allt detta är lagligt och själva kärnan i SUNET. Att surfa på nätet är väl en ganska liten del av mitt utnyttjande av Internet, jag menar då i form av hur mycket jag belastar det. Lyckligtvis använder vi inte hela SUNETs kapacitet här i Umeå utan snarare ca 20% , så vi har ju lite kvar att använda.

Nåväl, nog om detta. Jag hoppas att någon insatt förklarar hur det hänger ihop, för Internet är en viktig resurs för universitetslärare och ska naturligtvis användas för forskning och utbildning. Men samtidigt måste ny teknik få prövas (torrent etc) så att utvecklingen går framåt. Det är väl därför vi har universitet.


Mikael Sjöberg UPC


Inga kommentarer: