torsdag 3 april 2008

Universitetspedagogisk konferens

På den 8:e universitetspedagogiska konferensen som hölls för drygt ett år sedan hölls ett trettiotal presentationer och lockade en liten, men entusiastisk skara av pedagogiskt intresserade lärare vid Umeå universitet. Totalt sett registrerades mer än 350 besök på de olika presentationerna. Sammanställningen av de inkomna bidragen har av olika skäl tagit mer tid än beräknad, men snart kommer konferensrapporten ut från tryckeriet. Det är en spännande rapport som innehåller artiklar från närmare tjugo presentationer som hölls på konferensen samt några sammanfattningar som alla nu kan läsa och låta sig inspireras av.

Det är en svår om inte omöjlig uppgift att fånga in och sammanfatta alla konferensbidrag och allt som avhandlades på konferensen, men gemensamt för dessa är dock att alla ansluter på ett eller annat sätt till det gemensamma temat för konferensen; Insikter, Avsikter, Utsikter. Artiklarna presenterar de avsikter som lärare och forskare haft med att driva olika projekt, genomföra workshops eller seminarier för att engagera studenterna, föra in nya perspektiv, öka genomströmningen i kurser osv. Det är en mångfald av avsikter som alla på sitt sätt ansluter till ambitionen att föra det pedagogiska utvecklingsarbetet vidare. Konferensdeltagarna presenterar och sammanfattar insikter som de hämtat från stora som små projekt, verksamheter och förändringsprocesser som de varit med och initierat eller genomfört. Här presenteras både sådant som fungerade väl och sådant som inte blev så som man hade tänkt eller förväntat sig.

Varje erfarenhet visar sig dock vara en värdefull insikt som konferensdeltagarna vill dela med sig till kollegorna på lärosätet. En av de insikter som lyfts fram särskilt berör en av de stora förändringar som svenska lärosäten har varit med och genomgått under de senaste åren, det vill säga Bolognaprocessen. Erfarenheterna från arbetet med detta projekt är varierande och institutionerna visar sig ha haft olika beredskap för att genomdriva såväl innehållsmässiga som pedagogiska förändringar av utbildningarna utifrån Bolognaprocessen. En sak framkommer dock på ett tydligt sätt, nämligen att flera av konferensdeltagarna understryker vikten av att kunna medverka i sådana forum där de får tillfälle att utbyta erfarenheter, dela med sig bekymmer, problem, fallgropar men också ljuspunkter och goda exempel som de stött på.

Det framkommer att utsikterna för att utveckla det pedagogiska utvecklingsarbetet ökar när lärare och forskare kan träffas över ämnes- och fakultetsgränser. Denna uppfattning ligger i linje med syftet bakom de återkommande universitetspedagogiska konferenserna, det vill säga att skapa ett forum där lärare och forskare vid Umeå universitet träffas över ämnes- och fakultetsgränserna för att berika varandra med sina insikter, avsikter och utsikter.

Tack alla ni som bidrog och delade med er av era erfarenheter.

Välkommen tillbaka 2009!

PS. Håll utkik efter konferensrapporten. Den kommer snart.

Inga kommentarer: