onsdag 10 december 2008

Betygsombudsmän – en god idé?

Jag lyssnade till en av Umeås studentkårers utbildningsbevakare tidigare under terminen. Budskapet var entydigt: av alla fall, anmälningar och problem som studenter söker upp utbildningsbevakaren för stöd handlar minst 80% om examination och den procedur som omgärdar denna beslutsprocess.

Det är en hög andel. Så hög att det borde ses som ett problem av lärosätet. Å ena sidan kan problemet orsakas av studenters okunskap kring vad som gäller vid examination. Å andra sidan kan problemet orsakas av att lärare och examinatorer faktiskt hanterar examinations- och betygsärenden felaktigt. Men oberoende av orsak är lärosätet ansvarigt för att se till att problem av denna karaktär reduceras.

Att läsa Högskoleverkets nyligen publicerade rapport Rättssäker examination. Andra omarbetade upplagan (Rapport 2008:36 R) ger en hel del insikter, och om verkets uttalanden följs skulle fallen till kårernas utbildningsbevakare minska. Enbart sammanfattningen i punktform ger en god bild av tillsynsmyndighetens uppfattning om hur examinationer bör hanteras.

Men om problemen kring examinationsprocessen kvarstår får vi också ett tips från HSV:s rapport hur Uppsala universitet har organiserat sig för att reducera problemen. Där har man inrättat två betygsombudsmän; två lärare från olika verksamhetsområden med stor erfarenhet av examinationsfrågor. Deras uppgift är främst att genom rådgivning hjälpa studenter att ställa rätt frågor till examinatorer när studenter misstänker att process och/eller beslut inte har gått rätt till.

Betygombudsmännens uppgift är också att utreda faktiska anmälningar från studenter och granska om examinationen har utförts korrekt och att beslutet är fattat på ett korrekt sätt. Betygsombudsmannen yttrar sig i ärendet och yttrandet meddelas berörd examinator och prefekt. Praxis är att sammankalla ett möte med berörda personer vid institutionen för att meddela yttrandet och diskutera betygsombudsmännens rekommendationer.

Jag uppfattar inte att Uppsalas idé innebär att skapa ett informellt sätt att överklaga betyg. Det kan inte studenter göra hos betygsombudsmännen eller annorstädes.

Däremot uppfattar jag det som ett sätt att stärka studenters rättssäkerhet genom att det utöver kårernas utbildningsbevakare finns ett övergripande organ vid lärosätet som är ansvarigt för att tillse att examinationsprocessen genomförs korrekt.

Vore det något att fundera på för Umeå universitet?

Inga kommentarer: