söndag 1 februari 2009

Cambro - ett rum för lärande?

Beslutet att byta Umeå universitetets gemensamma lärplattform PingPong till Sakai togs i juni 2008, och omedelbart påbörjades utvecklingen och anpassningen av den nya lärplattformen. Efter en hektisk höst av implementationsarbete driftsattes Cambro i december och idag är det många kurser som använder Cambro som lärplattform och många fler kurser som planerar att utnyttja Cambro.

Men om vi backar lite; vad är Cambro och varför togs beslutet att byta lärplattform?

Cambro är Umeå universitets namn på Sakai, vilket är en samarbets- och lärplattform som används för stöd i både campusbaserade kurser och nätkurser och kan användas även som stöd för samarbete mellan forskare och för studenters inbördes arbete.

September 2008 utlystes en namntävling där valet föll på namnet Cambro, vilket betyder ”rum” på Esperanto. Man väljer att inte låta Sakai-installationen heta Sakai för att inte förknippa universitetets plattform med en specifik produkt. Om det i framtiden beslutas om byte av plattform (som t.ex. nu från PingPong till Sakai), behöver man inte byta namn utan kan fortsätta att använda Cambro, även om utseendet och förmodligen funktionaliteten ser annorlunda ut.

Kritiken mot universitetets tidigare lärplattform, Pingpong är att systemet anses vara relativt dyrt att driva och att det inte är integrerat med vår identitetsinfrastruktur. Cambro däremot bygger på en öppen källkod vilket utöver att systemet inte har någon licenskostnad, betyder att systemets programkod är fritt tillgänglig för oss att använda och modifiera. Vi kan på så sätt modifiera systemet att passa våra förhållanden så långt det är möjligt och i att utvecklingen av plattformen sker på många lärosäten i ett flertal olika länder behöver utveckling och modifiering av Cambro inte bli kostsam.

Plattformen innehåller många olika funktioner som underlättar för lärare och studenter och förenklar dessutom administrationen eftersom det är integrerat med universitetets system. Cambro erbjuder också ett brett smörgåsbord av olika verktyg som kan höja kvaliteten i undervisningen och möjliggör nya pedagogiska angreppssätt.

Flytten från PingPong till Cambro kommer förstås också att betyda extra arbete för många lärare. September 30, 2009 kommer PingPong att tas ur drift och allt material som ska sparas eller användas i nya kurser i Cambro måste vara överfört innan dess. Kanske ett ypperligt tillfälle att se över kursstrukturen? En bra möjlighet att tänka om och tänka nytt kring vilka pedagogiska möjligheter lärplattformen erbjuder? Men viktigast av allt – tänk i god tid! UPC har flera verkstäder i att undervisa med lärplattformen Cambro, men trycket kan bli stort mot slutet av vårterminen.

Det finns mycket man kunde ha önskat sig i detta omställningsarbete: att mera tid fanns att säkerställa systemets stabilitet, ökade resurser för kompetensutveckling av lärare, en fullt utvecklad supportorganisation för pedagogisk och teknisk support, men framförallt att en långsiktig förvaltnings- och utvecklingsorganisation hade redan nu etablerats.

Men man kan inte få allt här i livet! Viktigast är att se vilka pedagogiska möjligheter denna omställning erbjuder och inte fastna i teknikens frustrationer!

Mer information om Cambro på Umu finns på: http://www8.umu.se/it/umu_internt/cambro/

4 kommentarer:

Kent sa...

Ska gå en sakaikurs nu den 9/2 på UPC. Det blir spännande.
Varför kunde UmU inte valt Moodle? (Retorisk fråga.) Nåja, antar att det finns nått skäl.

Anonym sa...

Har ingen erfarenhet av Ping-Pong, däremot av Moodle. Nu ska jag, och en kollega, använda Cambro i två kurser. Här finns nog en del man ur ett pedagogiskt perspektiv skulle önska sig.

Ett grundläggande problem är att möjligheterna att visuellt tydliggöra hierarkin kurs – moment - del av moment tycks väldigt begränsade. Jag misstänker att det beror på att "course" i den amerikanska akademiska världen inte är en beteckning för något så stort som en hel termins arbete. Verktyget "Moduler" kan till viss del täcka detta behov, men det blir ändå mycket hoppande fram och tllbaka mellan t.ex. "Moduler", "Uppgifter", "Forum" och "Filsamling".

Har försökt hitta någon grupp/person som jobbar med utvecklingen för att framföra mina önskemål/förslag, men inte hittat någon. Vet någon vem man kan vända sig till? I vad mån är lärare inblandade i utvecklingarbetet?

Claire Englund sa...

Hej Ingela!

Håller med dig att det finns saker som kan förbättras och en av fördelarna med Cambro är att vi har själva stor möjlighet att påverka vad och hur vi vill utveckla systemet.

Hittills har det mest handlat om att implementera systemet men en förvaltningsorganisation är planerat som ska bl a arbeta med att prioritera vidareutvecklingen av Cambro på kort och lång sikt dels utifrån en analys av användarnas krav och önskemål och dels utifrån utvärderingar av systemet. Det är tänkt att en sådan förvaltningsorganisation ska bestå av representanter från fakulteterna, UPC, IT-enheten, UMDAC, lärare och studenter.

Har du redan nu förslag på förbättringar kan du kontakta supporten så kommer inrapporterade ändrings- och förbättringsförslag att beaktas.

Anonym sa...

Sammanblandningen av kurs och moment är ett UmU-problem så vitt jag förstått. Utvecklarna "glömde" bort att en rätt typisk kurs om 30 hp oftast består av moment (kurser), t.ex. 4 moment á 7,5 hp. Lösning lär ska vara på väg - jag ids inte ens försöka innan detta fundamentala är löst.