tisdag 12 februari 2008

Tips om snabb och enkel teknik för informationsspridning-The Jing project

Det här tipset vänder sig tyvärr enbart till dem som använder PC (tror inte att det finns något liknande för Mac?).

I mitt arbete att informera och instruera lärare har jag använt mig av Camtasia för att spela in det jag har på min datorskärm. Det kan vara att visa hur man hanterar en viss funktion i en lärplattform, t.ex hur man skapar ett test eller en utvärdering etc. Resultatet blir en film med ljud (går naturligtvis att göra en ljudfil enbart!) som ganska lätt kan distribueras.

Nu finns det sedan cirka 7-8 månader tillbaks en funktion utvecklad av företaget som utvecklat Camtasia, som kallas "The Jing project", som gör det synnerligen enkelt att spela in och gör det ännu enklare att distribuera information/instruktioner.

Jag kan helt enkelt få min inspelning (max 5 minuter!) att läggas på en server, samt erhålla en URL till filen, som jag automatiskt får i "Urklipp", så att jag t.e.x kan bifoga den som länk i ett vanligt e-postmeddelande. Synnerligen praktiskt, då man till exempel vill visa inloggning, översikt eller snabb återkoppling på en fråga med mera.

3 kommentarer:

Kent sa...

Ulf, tack för tipset.
http://www.screencast.com/users/lofgren/folders/Jing/media/e4edacec-9395-41dd-a9e4-dd190d2160b1
Verkar fungera.
Kent LÖfgren

Kent sa...

Glömde nämna att det inte är något ljud på filmen som jag laddade upp (se min förra kommentar). Kent

Jörgen Ivarsson sa...

Jing för Mac OS X finns att ladda ned på The Jing projects förstasida...