Om man nu tittar på uttrycket ”IT och lärande”, som jag tycker är väldigt centralt, så består det av två delar. Det är IT = teknik och lärande = pedagogik om man nu får generalisera. Men vilket perspektiv är det viktiga? Är det IT (tekniken) eller lärandet (pedagogiken) som är viktigast…
Som jag ser det så finns det en mängd olika perspektiv i detta. Några perspektiv är:
Teknik eller pedagogik
Här är det nog, tyvärr måste jag säga, tekniken som för många är det viktiga. När det pratas IKT-stöd så är det nästan alltid tekniken som sätts i fokus. Det pratas teknik, protokoll, databaskopplingar, autentisering, portaler, osv i all oändlighet. Frågan om vad man egentligen ska ha själva system till pratas det mindre om. Jag har tyvärr känslan att många system är gjorda av tekniker för tekniker. Frågan man borde ställa är väl mer om tekniken är till för människan eller människan för tekniken. Frågan har för mitt givetvis ett självklart svar men jag tror nog vi alla har sett system som inte är gjorda för människan, och vi behöver nog inte se särskilt långt för att se exempel på sådana system…
Administrativt- eller lärandeperspektiv
Vad är det som är viktigt idag, är det lärandeperspektivet eller är det det administrativa perspektivet. Jag har ofta känslan att de som styr och ställer, ofta tekniker, kan lägga ner åtskilliga timmar på att diskutera frågor som hur olika system ska kunna prata med varandra oavsett det behövs eller inte. Marratech (videomötessystemet) kanske inte behöver vara fullt kompatibelt med Raindance (faktureringssystemet) osv.
Är inte lärandebiten en nog så viktig fråga. Men jag har tyvärr känslan att det är de administrativa bitarna som styr, och sen kommer lärandebiten i andra hand. Det viktiga är att studenterna i teorin ska kunna logga in på ett ställe, ska kunna se sina avklarade poäng, anmäla sig till tentor, se sitt schema osv. Allt ska finnas samlat på ett ställe, givetvis centralstyrt...
Men i verkligheten använder idag många institutioner lärplattformar som Moodle, FirstClass och Ping Pong där den största delen av kommunikationen mellan lärare och studenter sker och dessa lärplattformar pratar ofta inte med de centralstyrda systemen. Att logga in i någon form av administrativt system är nog inte det primära för många lärare och studenter. Är inte en stor och viktig del av universitets verksamhet undervisning… Fixar man inte kurserna i lärplattformarna behöver man nog hellre inte logga in i nått centralt system för att kolla hur många poäng man har…
Öppna eller slutna system
Idag skapar man själv sin användare direkt i många system. Man väljer själv id och lösenord. Dagens studenter är ofta vana att göra så, ex MSN, Hotmail, ICQ, Skype, Google osv. Men ska man in på universitetets system så är det minst dubbla hänglås på allt. Det ska vara kryptiska användarnamn, ännu mer kryptiska lösenord med minst 8 tecken, blandning av stora och små bokstäver osv. Varför ska det vara så svårt, ex så sköter jag mitt PPM-konto med mitt personnummer och en femsiffrig kod. Men jag vet inte hur många gånger jag glömt inloggningen till CAS. Samma typ av problem gäller många gånger för lärare och studenter, att bara få åtkomst till systemen. Ni som använder FirstClass idag vet nog precis vad jag menar…
Sammanfattningsvis är min fundering, vilka perspektiv är viktiga, vad vill vi ha här på Umu?
Svåråtkomliga, teknikorienterade administrationssystem
eller
Öppna pedagogiska lärsystem
/Per Andersson
UPC
Öppna eller slutna system
Idag skapar man själv sin användare direkt i många system. Man väljer själv id och lösenord. Dagens studenter är ofta vana att göra så, ex MSN, Hotmail, ICQ, Skype, Google osv. Men ska man in på universitetets system så är det minst dubbla hänglås på allt. Det ska vara kryptiska användarnamn, ännu mer kryptiska lösenord med minst 8 tecken, blandning av stora och små bokstäver osv. Varför ska det vara så svårt, ex så sköter jag mitt PPM-konto med mitt personnummer och en femsiffrig kod. Men jag vet inte hur många gånger jag glömt inloggningen till CAS. Samma typ av problem gäller många gånger för lärare och studenter, att bara få åtkomst till systemen. Ni som använder FirstClass idag vet nog precis vad jag menar…
Sammanfattningsvis är min fundering, vilka perspektiv är viktiga, vad vill vi ha här på Umu?
Svåråtkomliga, teknikorienterade administrationssystem
eller
Öppna pedagogiska lärsystem
/Per Andersson
UPC
11 kommentarer:
Hej. Jag har också slagits av att dagens studenter är vana att registrera sig i diskussionsforum osv på nätet. Här måste vi lärare hänga med och lära oss vilka vanor som finns och som utvecklas. //Kent
I England har deras motsvarighet till Nätuniversitet/NSHU skapat flera lösningar med s k middelware - bl a kring autentisering. Detta för att förenkla samverkan mellan kursproduktion och gemensamt kursgenomförande. Lösningar som OpenID eller Shibboleth är framtiden. Vi som jobbar på Högskolebibliotekt försöker använda proxyservrar så långt det nu går. Det skall vara enkelt att logg in, enkelt och snabbt få nytt konto. Vem jobbar på detta för oss alla på lärosäten...?!
En kort historia: Som gästföreläsare och konferensdeltagagare på ett lärosäten som man kommer till finns det ofta inte rutiner för att erbjuda enkel inloggning till datorer, gästinlogging för föreläsare eller att man har med sin egen portabla dator för att bara börja jobba emot webben...det är sorgligt...det blir ofta enklare att sätta sig på hotellet och jobba med det man ska...
TACK UPC Bloggen finns!
Hälsn.
/Mats Brenner
Kunde inte sagt det bättre...håller helt med!
Kommentar till Mats: Faktum är att det på Umeå universitet arbetas en hel del med frågor kring infrastruktur. Bland annat gemensam inloggning till olika system, digital identitetsfederering etc. Det finns sedan länge en lösning som bygger på CAS och nu arbetas det med en Shibboleth-lösning. Detta är dessutom nationella projekt, även om visa lärosäten ställt sig utanför. Det finns dessutom Nordiska respektive Internationella (Eduroam) samarbeten där UMU deltar. Bla. kan man på flera universitet i EU (och Sverige) logga in på det trådlösa nätet med sin UMU-identitet.
Det finns ofta rutiner för gästkonton etc. på universiteten. så också i Umeå - om än dåliga och krångliga sådana. Problemet är oftast att man inte känner till detta ute på lärosätena.
Det är dock fel att säga att det engelska initiativet ligger på deras motsvarighet till Nätuniversitetet. Det arbetet sorterar under Jisc som har ett fundamentalt annorlunda uppdrag än NSHU.
Se även:
http://www.swami.se/ (SWAMI, det svenska samarbetet)
http://feide.no/ (Feide som är det norska samarbetet)
http://www.jisc.ac.uk/ (brittiska JISC)
http://www.e-framework.org/ (e-framework som är ett internationellt infrastruktursprojekt initierat av Jisc)
http://www.support.umdac.umu.se/kbcategory.jspa?categoryID=174 (Eduroam på UMU)
http://www.eduroam.org/ (eduroam europa)
/frepa
Jag tycker det är prima att Per lyfter fram det pedagogiska perspektivet på IKT! På det området
har vi lärt oss mycket av varandra inom högskolesamarbetet i Kvarken (UniZon, Uninet och Kvarken Community-projekten).
För närvarande för vi en
diskussion om hur vi framöver kan vidareutveckla vår samverkan mellan Vasa och Umeå just på detta område.Det är intressant och i den diskussionen är bl.a. Per en inspiratör och nyckelfigur!
Det är viktigt att universitetet skapar en kommunicerbar och tydlig IT-plan med uppföljningsbara mål. Att system generellt ska kunna kommunicera med varandra inom en och samma myndighet är självklart en bra målsättning - men den får liksom Per skriver inte överskugga andra kanske viktigare mål. I fallet med IKT och system som ska stödja lärande är det i mina ögon självklart att stödet för lärande måste vara högst prioriterat! Allt annat blir nästan löjligt.
Ja, men utan en bra underliggande infrastruktur så kommer tekniken aldrig att bli ett bra stöd för lärande. Problemet är inte att det pratar för mycket teknik eller att det pratas för mycket pedagogik. Problemet är att man ständigt försöker frikoppla dessa två från varandra. Teknik och pedagogik är kommunicerande kärl och designbeslut när man utvecklar teknik påverkar vad man sedan kan göra i klassrummet. Därför är det viktigt att ha en öppen och flexibel grundläggande infrastruktur som täcker både lärande och andra behov. Denna ska givetvis vara modulär så att man frikopplar den tjänst man tillhandahåller från det kontext i vilken den skall användas. SSO och liknande är exempel på sådana komponenter. Det är dock viktigt att vi inte bara fokuserar på att det skall fungera i den egna organisationens infrastruktur, utan även i ett större perspektiv.
Och jag håller med om att kommunikationen (och kvaliteten) när det gäller IT och system kan bli väsentligt bättre.
/frepa
Kan inte annat än hålla med Per. Alla val av infrastruktur/tekniklösningar måste göras utifrån en pedagogisk grundsyn. Vad tekniken ger för möjligheter och begränsningar påverkar i hög grad hur en pedagogisk ide kan omsättas i praktiken.
Som frepa säger det jobbas en hel del med infrastrukturlösningar exempelvis CAS. Bra ! Men som vanligt när IT-enheten/Umdac gör någonting så börjar man i fel ända. Det som skall lösas är en gemensamm inloggning till en rad system, exempelvis för att möjliggöra distansutbildning. Tyvärr har man då endast sett till tekniken och väljer en lösning som innebär att;
Studenten måste vara tidigt antagen, eller visa legitimation på Umdac för att få en CAS användare.
Alternativt studenten kan få ett gästkonto som är allt för generellt för att vara användbart i undervisningen.
Hur användbart blir ett sådant system för exempelvis distansutbildning? Skall vi kräva studenter som kanske sitter på andra sidan klotet att först komma hit och vissa legitimation för att kunna delta på en distanskurs?
Är det genomtänkt att det tar ett par veckor att ordna fram en CAS användare när exempelvis en 7,5hp kurs ges under fem veckor. Är det lämpligt att studenten endast har tillgång till kursplattformen de två sista veckorna?
Visst tekniken och infrastrukturen fungerar, men till vilken nytta för verksamheten?
Samma exempel med det snart startade Pod Projektet. Visst lärarna kan sända till studenterna men det vet vi ju inte fungerar, det har ju misslyckats kapitalt under 1920-1960 talen så varför skulle det fungera nu? Inget förutom tekniken är ju nytt i metoden. Borde det inte vara effektivare att ge studenterna tillgång till att sända sina egna Pods som redovisningar, och diskussionsunderlag?
I just love your weblog! Very nice post! Still you can do many things to improve it.
rH3uYcBX
my God, i thought you were going to chip in with some decisive insght at the end there, not leave it with ‘we leave it to you to decide’.
rH3uYcBX
proposing microblog teamroom surroundings releasehra invoke mayoral investors yourself inhibitors monoclonal
lolikneri havaqatsu
Skicka en kommentar