tisdag 18 november 2008

Att följa upp nätundervisning

Jag håller för sannolikt att det är värdefullt att följa upp och utvärdera nätundervisning med hänsyn taget till de särdrag denna undervisningsform har, det vill säga att observera skillnader i villkor mellan nätundervisning och campusundervisning.

I en färsk rapport från Högskoleverket (2008:11 R), E-learning quality (pdf), presenteras en modell för kvalitetssäkring och uppföljning av nätundervisning. Utgångspunkten är att en uppföljningsmodell för nätundervisning bör vara holistisk – modellens komponenter påverkar varandra – och processorienterad – det är undervisningsprocessen som fokuseras med olika kvalitetskriterier, inte produkten med olika kvantitativa nyckeltal.

Modellen, ELQ, föreskriver 10 kvalitetsaspekter som bör undersökas vid uppföljning av nätundervisning. Dessa är:

• material/innehåll
• struktur/virtuell miljö
• kommunikation, samarbete och interaktivitet
• bedömningar av studenternas prestationer
• flexibilitet och anpassning
• support (till studenter och anställda)
• anställdas kompetens och erfarenhet
• ledarskap och visioner
• resursallokering
• process- och helhetssyn

Dessa kvalitetsaspekter ställer ett antal goda frågor till dem som ska följa upp nätundervisning. Har vi policyer för hur vi väljer och utformar (digitalt) kursmaterial? Finns den funktionalitet i vår virtuella miljö som motsvarar våra pedagogiska behov? Har vi pedagogiskt grundade strategier för hur vi kommunicerar och interagerar på nätkurser?

Har vi examinationsformer som är rättssäkra, flexibla och samtidigt utformade enligt kursens pedagogiska behov? Har vi en strategi för hur vi hanterar frågor kring plagiat och studentidentifikation? Har vi en utvecklad supportverksamhet såväl pedagogisk som teknisk för både studenter och lärare? Har vi strategier för lärares kompetensutveckling för nätundervisning?

Och till sist två av mina käpphästar: Har vi en genomtänkt modell för resurstilldelning för nätundervisning, det vill säga gör vi en för nätundervisning adekvat arbetsvärdering? Har vi ett väl fungerande pedagogiskt ledarskap på institutionen med avseende på nätundervisning?

Vid en första genomläsning finner jag modellens utgångspunkter plausibla och jag upplever modellen användbar (utan att ha prövat den). Finns det andra modeller för kvalitetsuppföljning av nätundervisning där ute som vi bör överväga?

1 kommentar:

Anonym sa...

Online Casino Gambling tyuueooru
Best Online Casino

No matter it's an absolutely free online casino or real money requiring online gambling, the true gambling pleasure can only be expected if the website you choose to enter is good enough to offer you exactly what you're looking for.
[url=http://www.nhgaa.org/]Online Casinos[/url]
There are several things to be considered when selecting the best gambling website.
http://www.nhgaa.org/ - Online Casino Gambling
You can kill a lot of your leisure time and have fun at the same time simply by enrolling yourself into the world of online casino.