tisdag 4 november 2008

Vad vet vi om studenterna?

I den färska undersökningen Vilka är studenter? från Högskoleverket (2008:33 R) framstår svensk högre utbildning i en långsam rörelse mot lägre grad av jämställdhet bland studenterna. Allt sedan 1977 års högskolereform har kvinnor varit i majoritet och andelen kvinnor har långsamt ökat. Denna undersökning avser höstterminen 2006. Då är andelen kvinnliga studenter ganska precis 60%.

I jämförelse mellan olika utbildningsinriktningar har endast två en jämn könsfördelning bland studenterna, det vill säga att vartdera könet är representerat till minst 40%. Dessa är matematik/naturvetenskap och konstnärliga utbildningar. I övrigt är könsfördelningen den gamla vanliga: kvinnor dominerar vård/medicinutbildningar, lärarutbildningar, humaniora och samhällsvetenskap. Män dominerar civilingenjörsutbildningar och annan teknisk utbildning.

Ovanstående könsojämnhet fördelat på utbildningsinriktningar förklarar delvis varför fler kvinnor söker till högre utbildning än män. Män som söker en ren yrkesutbildning inom traditionellt manliga yrkesområden, finner sådana utanför högskolan, vanligtvis inom gymnasieskolan. Kvinnor som söker traditionellt kvinnliga yrkesområden, finner i högre utsträckning sådana inom högskolan.

En femtedel av studenterna har barn. Man skulle kunna tro att dessa återfinns inom distansutbildningen, men av dessa 20 % återfinns 72% inom campusutbildning.

En ytterligare intressant faktor är att allt färre studenter tar studielån, utan försöker finansiera studierna på annat sätt. Hösten 2006 tog endast 50% av studenterna studielån. Självfallet beror en del av detta på studenter som deltidsstuderar eller läser strökurser vid sidan om arbetet. Men inte alls allt. Av de som studerar på heltid tar enbart 62% studielån, vilket sannolikt innebär att minst en tredjedel försörjer sig genom arbete parallellt med heltidsstudier.

Det var ett litet axplock från rapporten. En ökad kännedom om studenterna kan både underlätta vid undervisningsplanering och studentrekrytering, varför rapporter som dessa rekommenderas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för sammanfattningen. Vi är nog många som inte orkar läsa rapporten i original!

Karin B