måndag 24 november 2008

En reflektion från ”andra sidan”

Inte en reflektion från den andliga ”andra sidan”, utan mer krasst så har jag för tillfället bytt sida från att vara på lärarsidan till att vara på studentsidan, alltså ”den andra sidan”. Just nu läser jag en kurs på kvartsfart över nätet som heter New Technologies of e-learning 2.0 och som bland annat innehåller moment som kollaborativt lärande, mobilt lärande och aktionsforskning. Hitintills har det varit en mycket intressant erfarenhet, trots att vi bara hunnit drygt två veckor in på kursen och just avklarat Introduktionen.

Att dagligen jobba med välkända digitala verktyg gör att man lätt blir blind för de fallgropar som finns med tekniken. Själv har jag i den dagliga gärningen med mina välkända digitala verktyg kommit över de flesta fallgropar och kan hantera dem utan att tänka på att det kan vara fallgropar för ovana studenter och lärare.

Bara en sådan förhållandevis enkel sak som att registrera sig och logga in i ett nytt digitalt verktyg inser jag nu kan ställa till med ett visst bekymmer. Vad gör man när det utlovade e-postmeddelandet om godkänd registrering inte dyker upp? Hur ska jag då kunna gå kursen? Ska jag maila den för tillfället ansvarige läraren eller till den huvudansvarige för kursen? Tiden rinner iväg……

När man väl kommit in, så möts man av en helt okänd värld. Allt verkar vara kopplat till varandra, bloggar, dokument, kommentarer som personliga sidor. Ganska förvirrande när man är van vid ”rak vänsterkant och punktlistor”, lite förenklat!

Att vara student i nätbaserad undervisning på distans är verkligen annorlunda från min tid som campusstudent. Jag känner mig ganska ensam och utelämnad när jag inte kan få prata med någon direkt kring ett problem utan tvingas använda en långsam kommunikation via e-post eller någon typ av forum. Å andra sidan är det spännande att se att kommunikationen och stödet mellan likasinnade, i detta fall gruppen kursdeltagare, tar fart, samt att utbyte av kunskap och idéer börjar ske ganska spontant. Som i andra sammanhang är det några som är mer aktiva och några som är mindre aktiva, så här skiljer sig inte den nätbaserade kursen från campuskursen.

Hur som helst skulle jag verkligen vilja rekommendera alla lärare eller personer som ger stöd till studenter/lärare/kursdeltagare i nätburna kurser att själv sätta sig i studentens sits. För mig har det i alla fall hitintills varit en nyttig, spännande och rolig erfarenhet och jag ser med nyfikenhet och spänning fram mot resterande moment i kursen.

Inga kommentarer: