Det hela började en kall vinterdag i februari 2004. Jag hade nyss påbörjat ett vikariat på UPC och hade ett litet utrymme oplanerat den terminen. Då inleddes ett samtal mellan mig och Sven B Eriksson kring vilket stöd UPC ger eller skulle kunna ge studierektorer/pedagogiskt ansvariga. I egenskap av före detta studierektorer på informatik (undertecknad) och sociologi (Sven) upplevde vi att de som innehar denna ledningsfunktion faller lite mellan stolarna och får inte det stöd de behöver.
Så inleddes SPA – Seminarieserien för Pedagogiskt Ansvariga. Vår ledstjärna för seminarieserien är Huvudsakligen genom sitt klimat utöva en gynnsam inverkan på de pedagogiskt ansvariga. Vi arrangerar vanligtvis tre lunchseminarier per termin, där olika teman behandlas. Fokus ligger på ett kollegialt erfarenhetsutbyte deltagarna emellan. I går (2/10) hade vi vårt tjugonde SPA. Temat var Hur kvalitetssäkrar vi IKT-beroende utbildningar? Hur intressant som helst.
Britt-Marie Oja från inst för omvårdnad berättade om deras - och sina - erfarenheter av den decentraliserade och nätburna sjuksköterskeutbildningen som påbörjades 2002 i Lycksele. Bland annat lyfte hon fram behovet av en pedagogiskt ansvarig för hela programmet, en gemensam pedagogisk grundsyn och ett stort mått av samordning och organisation.
Ulf Hedestig från inst för informatik resonerade kring en del problem med nätbaserat lärande med något mer fokus på teknik, som exempelvis att många lärmiljöer är uppbyggda enligt metaforen att leverera information, att det saknas standards och att alltför få utgår från studenternas uttalade behov när lärmiljöer byggs upp. Utöver detta visade Ulf Hedestig på den nya trenden som kallas Web 2.0 – från distribution av information till användargenererat innehåll – och ställde frågan om vad en sådan trend betyder för nätbaserad undervisning.
Dessa inledningar fungerade väl som inspiration till de för SPA traditionella bordssamtalen. Riktigt livligt blev det vid den gemensamma uppsummeringen och diskussionen. Frågor om hur man utövar kvalitetskontroll över studenters studier i campuskurser vs nätkurser, huruvida val av pedagogik ska styra teknikval eller omvänt, varför vi ofta har erfarenheten att överföra pedagogiska modeller och tekniker från nätkurser till campuskurser, hur vi tänker kring resurstilldelning vid nätbaserad undervisning – och till sist, hur juridiken ser ut kring återanvändning av exempelvis inspelade föreläsningar, med hänvisning till lärarundantaget och andra lagar och förordningar.
Som sagt, ett synnerligen givande SPA.
10 kommentarer:
PO
Detta var tänkvärt och intressant
Tankvärt!
SPA är ett bra namn
Jag vet inte om det är tänkvärt?! Högst väsentligt är väl mer passande! Det skribenten uttrycker handlar snarare om en beskrivning av ett fenomen som fortsättningsvis knappast enbart kan vila på ett erfarenhetsutbyte, beprövat eller inte, om det ska få status som kompetensutveckling för en eftersatt grupp.
Är det inte dags att lyfta sig lite och ta kompetensutvecklingen för de pedagogiskt ansvariga på allvar! Då handlar det om att inventera också kunskaper och inte enbart möten utifrån erfarenheter. Då handlar det om att skapa ett bredare forum där teori och praktik blir till ett och där pedagogiska och ledarskapskompetenser kan få mötas och integreras för reflektion och förståelse.
I kvalifikationerna till ett sådant ledarskap torde pedagogisk teori och pedagogiska modeller vara högst väsentligt och en naturlig del för t.ex. en mer riktad kompetenssatsning.
Givetvis är det mycket positivt att UPC nu genomför en mer organiserad satsning på ett ledarskap inom akademin som sedan länge varit eftersatt men ett faktum inom organisationen. Ett ledarskap som fortfarande tycks söka sina former för att just kunna administrera, stödja och utveckla den pedagogiska verksamheten på ett ur verksamheten funktionellt och professionellt sätt!
Citat: Frågor om hur man utövar kvalitetskontroll över studenters studier i campuskurser vs nätkurser, huruvida val av pedagogik ska styra teknikval eller omvänt, varför vi ofta har erfarenheten att överföra pedagogiska modeller och tekniker från nätkurser till campuskurser, hur vi tänker kring resurstilldelning vid nätbaserad undervisning – och till sist, hur juridiken ser ut kring återanvändning av exempelvis inspelade föreläsningar, med hänvisning till lärarundantaget och andra lagar och förordningar.
Lovvärt och intressant ur ett rätt så pragmatiskt perspektiv, enkönat, men vad hade hänt om perpektivet varit reflexivt ur t.ex. ett genusperspektiv?
Anonym 08:58: Tack för din kommentar. Jag tror inte vi bör underskatta erfarenhetsutbytet som en del i kompetensutvecklingen. Att spegla sig i andras verksamheter kan vara utvecklande. I övrigt delar jag din uppfattning. Det är saker vi tar med oss inför vårt utvecklingsarbete kring SPA.
Anonym 11:26: Tack också för din kommentar. Citatet var ett axplock från de frågor som spontant dök upp hos seminariedeltagarna. Att just studierektorer är pragmatiska är nog rimligt, såsom övergripande ansvariga för att grundutbildningen ska fungera väl. Ett uttalat genusperspektiv skulle säkerligen ge upphov till andra frågor kring kvalitetssäkring.
Fortsätt gärna att kommentera. Det är värdefullt för alla bloggens läsare.
Trevligt att ni numera Bloggar på UPC!
Kommentaren från PO bådar gott inför framtiden. En progression innebär inte bara ett gott kvalitetsarbete utan kan även innebära en statushöjning av oss universitetslärare, dvs ett erkännande till det pedagogiska arbetet. Tack!
Le secret d´ennuyer est ce lui de tout dire .... tous les genre sont bons, hors le genre ennuyeux!
Anonym 14:55: Här blottlägger jag min okunskap i franska och hoppas att du eller någon av bloggens läsare kan ge oss icke-fransktalande en översättning.
Skicka en kommentar